U svetu u kome su nekada dominirali američki filmovi, britanska muzika i francuska moda, danas sve češće govorimo o korejskoj kozmetici, k-popu i dramama koje osvajaju globalne top liste. Ono što je počelo kao lokalni kulturni fenomen, postalo je globalna sila poznata kao „korejski talas“ – i primer najuspešnije javne diplomatije u savremenom dobu.
Kultura kao sredstvo uticaja: više od zabave
Južna Koreja je prepoznala potencijal kulture kao oruđa za širenje uticaja. K-pop, korejske serije i filmovi nisu samo proizvodi za zabavu – oni su mostovi koji spajaju ljude, otvaraju vrata ka jeziku, načinu života i vrednostima jedne zemlje. Koncerti grupa poput Super Junior-a okupljaju fanove iz celog sveta, od Ekvadora do Japana, koji ne dolaze samo zbog muzike, već i zbog povezanosti koju osećaju prema korejskoj kulturi.
Kraj kulturne dominacije Zapada
Još donedavno je Zapad diktirao šta je moderno, šta se gleda i sluša. Danas, zahvaljujući razvoju digitalnih platformi i rastu ekonomija u Aziji, Africi i Latinskoj Americi, svet postaje kulturno multipolaran. Mladi iz Beograda podjednako lako prate korejske serije, nigerijsku muziku i meksičke sapunice – jer sadržaj je globalno dostupan i sve manje zavisi od jezika ili porekla.
Uloga tehnologije i interneta
Platforme poput YouTube-a, TikTok-a i Netfliksa oborile su granice. Danas svako može postati globalna zvezda, bez obzira da li dolazi iz Seula, Lagosa ili Jagodine. Algoritmi više ne favorizuju isključivo anglofone sadržaje, već ono što publika traži i voli. To je omogućilo lokalnim umetnicima da stignu do miliona pratilaca širom sveta – bez potrebe za velikim produkcijama ili posrednicima.
Srbija i region: gde smo mi u svemu ovome?
Dok Južna Koreja investira u kulturnu diplomatiju, postavlja se pitanje – šta mi radimo? Srbija ima bogatu muzičku, filmsku i umetničku scenu, ali nedostaje sistemska podrška koja bi naše stvaraoce „izvozila“ na svetsko tržište. Primeri poput uspeha srpskih filmova na evropskim festivalima, ili popularnosti balkanske muzike među dijasporom, pokazuju da potencijal postoji. Ono što nedostaje jeste strateški pristup i institucionalna podrška – slično onome što Južna Koreja radi već decenijama.
Šta možemo da naučimo?
Uspeh Južne Koreje pokazuje da kultura nije sporedna stvar. Ona je resurs. Kada se planira, ulaže i promoviše, ona postaje sredstvo diplomatskog uticaja, ekonomskog rasta i izgradnje imidža zemlje. Ulaganje u film, muziku, modu i jezik – kao deo šireg plana – može da pozicionira jednu malu zemlju na veliku svetsku scenu.
Kultura kao naš put ka svetu
Ako želimo da Srbija postane prepoznatljiva i van političkih okvira, vreme je da shvatimo da su naši umetnici, muzičari, glumci i influenseri naši najjači ambasadori. A svet, očigledno, više nego ikada ranije, želi da čuje i vidi šta imamo da ponudimo.
Vera kao sredstvo povezivanja: javna diplomatija u muslimanskom svetu