Blog Page 2

Гујон: Поједини опозициони политичари свесно урушавају национални консензус о страдању Срба

Гујон:-Поједини-опозициони-политичари-свесно-урушавају-национални-консензус-о-страдању-Срба
Гујон: Поједини опозициони политичари свесно урушавају национални консензус о страдању Срба

Директор Канцеларије за јавну и културну дипломатију Арно Гујон изјавио је да у Хрватској не постоји ниједан човек било да је реч о националисти, либералу или демократи који ће рећи да је Олуја злочиначка акција, док у Србији нажалост не постоји консензус око тог питања, јер постоје опозициони политичари који се подсмевају и релативизују страдање српског народа у Хрватској за време Олује и Бљеска.

Гујон каже да поједини опозициони политичари свесно урушавају националне интересе око битних историјских питања и да тиме слабе Србију.

„Захваљујући иницијативи председника Александра Вучића, у сарадњи са председником Милорадом Додиком и Републиком Српском, успостављена је култура сећања од 2012. године на државном нивоу. Култура сећања је важна и зато се на њој ради кроз уџбенике, снимање филмова и докиментараца како би се изградио национални консензус око битних историјских датума “, рекао је Гујон.

Он је навео да, ако одсечемо своје корене, немамо будућност, јер без корена нема ни крила, нема снаге да се иде напред.

“Управо из тог разлога културу сећања треба неговати и на државном и на друштвеном нивоу у институцијама и свим другим организацијама како би се очувало памћење и на највишем нивоу спречио заборав“, закључио је Гујон.

The New Digital Language of “PopAI”

the-new-digital-language-of-“popai”
The New Digital Language of “PopAI”

On July 17, 2025, a kiss cam at a Coldplay concert captured Astronomer CEO Andy Byron and HR chief Kristin Cabot embracing, prompting viral speculation of an affair. The lead singer’s on-stage comment, “Either they’re having an affair or they’re just very shy”, as well as the couple’s obvious alarm at being caught on camera, generated a viral video sensation garnering 90 million views on TikTok. The virality of the moment grew greater still when Astronomer announced they were launching a formal investigation which resulted in the resignation of both individuals.

As is often the case with viral moments, the kiss cam video yielded a flurry of memes each depicting different couples being caught at a similar moment. Yet past viral moments, there was another response to the Coldplay scandal in the form of hundreds of AI generated visuals. In many instances, these visuals recreated the scene while using pop culture references.

One of the first AI visuals to gain popularity online recreated the scenes using a Lego playset titled “My First Affair”. Soon, other similar AI visuals gained millions of shares including an AI image depicting Seinfeld characters on the kiss cam, an AI image depicting characters from Wicked, Marvel superheroes caught in a similar compromising position and even actor Tom Cruise caught hugging Jesus Christ on a kiss cam.

These images are a new form of viral content that can no longer be referred to simply as memes. True, memes are units of media that are used online in reference to a real-world event. True, memes spread online and are constantly shaped and reshaped by internet users. True, mems rest on humor and include the mixing and remixing of content in new ways. True, memes often emerge from news items including tabloid scandals. But some of the most popular and beloved memes rest on the use and reuse of a viral image with users adding new text and new layers of meanings.

Yet that is not the case with the new genre of AI generated images. These images constitute a new language through which internet users comment on daily events, be it tabloid scandals, political affairs or even international crises. These images constitute a language because they rely on pop culture references. In a globalized media ecology popular culture becomes a global reservoir of signs and symbols; symbols that are familiar to individuals in the UK, Germany, Japan, Korea and China. Although not all culture is global, and although different countries have local pop cultures, the globalization of media entertainment, the creation of entertainment and media franchises that are marketed globally like Marvel films, the emergence of a global social media ecosystem and the global proliferation of streaming services such as Netflix, Prime and Disney + all result in the creation of a shared global language in which a set of signs can be deciphered by people all around the globe.

And crucially, these signs or symbols have similar meanings across the world.

That is why Ukrainian supporters have leveraged pop culture when generating images related to the 2022 Russia-Ukraine War. An image of Ukraine’s President, Volodymyr Zelenskyy, dressed in superhero outfit and carrying a large shield generates a similar meaning in the minds of social media users across the world- one of Captain Ukraine modeled after the pop culture hero Captain America.  

And yet this new language does not consist solely of pop culture references, but it rests on visuals generated by AI, and may thus be called “PopAI”. Users who view the visual without knowing that it was generated by AI will be unable to grasp its full meaning. Such users are not native speakers “PopAI” subsequently its signs and symbols remain somewhat elusive. Native speakers of “PopAI” are able to fuse both parts of the symbol, the cultural and the technological, to arrive at a unified meaning.

For example, an internet user unfamiliar with AI would find it hard to grasp the full meaning of the Lego image above. He or she may understand that the Lego image references the Coldplay scandal, and that it is a humorous image that does not actually depict a real-life Lego playset. But they would not grasp the additional layer of meaning which is that the Lego image was co-created by individuals and machines, that it was generated using prompts or through conversations between individuals and machines, that this is an entirely new image that did not exist before AI and that could not exist without AI, and that the image is both real and unreal.

This is a crucial element of the “PopAI” language because its symbols are real and unreal at the same time. The Lego image is real in the sense that it now exists in the world and can be seen by many. Moreover, like all AI images it seems real, so real that it might fool innocent onlookers or non-native speaker of “PopAI”. And yet the image is not real- there is no such Lego play set, there is no such Lego box, there is no such product. The image itself is unreal in the sense that it is a collage, an algorithmic amalgamation of thousands of pre-existing real images of Lego boxes on which the AI was trained.

As such, “PopAI” is a language that by nature manipulates our notion of the real. A “PopAI” symbols relate to the real (world) by referencing the real (culture) and building on the real (images digested by AIs) to create an unreal visual. And it is the unreal nature of the visual that is crucial to the symbol’s meaning as “PopAI” speakers recognize that the Wicked visual above is real and unreal, that it takes real actors and real characters and manipulates them until and unreal artefact is formed.

And its meaning? In the case of both the Lego and the Wicked image the visuals’ meaning relates to the hypocrisy of late stage capitalism in which infidelity is scorned and punishable but also used to create viral content that is shared and consumed globally by internet users while generating billions in revenue for social medic oligarchs and digital companies. If translated to the physical world, this hypocrisy may have well promoted Lego to seize the moment and release a play set called “My First Affair” or the producers of Wicked to release a real image the movie’s actors to generate more sales. In this way the unreal comments on the real, or the AI Lego box says something about the real world.

“PopAI” speakers are those who will be able to navigate the emerging world of AI visuals in which real people are constantly depicted in unreal setting or scenarios. “PopAI” speakers will be able to discern real images of world leaders partaking in a fashion show and an AI video supposedly depicting world leaders partaking in a fashion show.  In a way, the emergence of the “PopAI” language might suggest that the coercive nature of AI visuals is not infinite and that through the use of generative AI digital users are beginning to recognize how human-machine interactions manipulate the real and generate seemingly real visuals that are entirely unreal.

Read More

Javna diplomatija u fokusu: Rastući globalni uticaj Kine, novi UNESCO lokaliteti i Olimpijada u Los Anđelesu

Na osnovu blog posta Andrew Dubbinsa, objavljenog na sajtu USC Center on Public Diplomacy 21. jula 2025.


1. Kina širi globalni uticaj – meka moć u praksi

Kina nastavlja da gradi svoj međunarodni imidž koristeći alate javne diplomatije. Osim dobro poznate “stadionske diplomatije” – gde Kina finansira sportske objekte u Africi i Aziji – sada se fokus pomera ka digitalnim platformama, kulturnoj promociji i ekološkoj saradnji. Ovi potezi predstavljaju primer kako se infrastruktura koristi kao osnova za širu simboličku moć.

Kineske društvene mreže poput TikTok-a i Red-a (kineski pandan Instagramu) postaju prostor u kome se plasira slika moderne, urbano atraktivne i kulturno bogate Kine. Putem takvih sadržaja, kineske vlasti utiču na percepciju međunarodne publike i jačaju svoju “meku moć”.


2. UNESCO proširuje Listu svetske baštine – 26 novih lokaliteta

UNESCO je nedavno dodao čak 26 novih lokaliteta na Listu svetske baštine. Među njima se nalaze:

  • Neuschwanstein zamak u Nemačkoj, koji je inspirisao Diznijev zamak iz bajki,

  • Megaliti u Carnacu u Francuskoj, iz neolitskog perioda,

  • Palate u Knososu na Kritu, simbol minojske civilizacije,

  • Sveti pejzaži u Meksiku i

  • Morski ekosistemi u Gvineji-Bisau.

Dodavanje na ovu prestižnu listu ima ogroman značaj za javnu diplomatiju svake zemlje – pruža vidljivost, turistički potencijal i jača kulturni identitet na globalnom nivou.


3. Olimpijske igre 2028. u Los Anđelesu – sport kao diplomatski alat

Grad Los Anđeles se priprema za letnje Olimpijske igre 2028. godine, koje će predstavljati još jednu priliku za „sports diplomaciju“ – oblik međunarodnog uticaja kroz sport. Ovako veliki događaji postaju platforma za predstavljanje kulturnog bogatstva domaćina, promociju vrednosti i otvaranje prostora za međunarodni dijalog.

Kao što su Peking 2008. i Pariz 2024. pokazali, Olimpijade prevazilaze granice sporta i postaju deo šireg diplomatskog narativa.


4. Globalna slika – javna diplomatija kao višeslojni mozaik

Kada se posmatraju zajedno, kineski kulturni projekti, UNESCO priznanja i međunarodni sportski događaji prikazuju savremenu diplomatiju u punom svetlu: multidisciplinarnu, strateški osmišljenu i orijentisanu ka imidžu i uticaju.

Zemlje više ne zavise samo od klasičnih ambasada i bilateralnih odnosa – već koriste:

  • Digitalne platforme,

  • Kulturnu promociju,

  • Očuvanje baštine,

  • Globalne manifestacije
    kako bi osigurale svoje mesto u svetskom narativu.


5. Trka za pažnju i uticaj

Dok Sjedinjene Američke Države smanjuju budžete za međunarodnu pomoć (USAID), Kina koristi nastalu prazninu za plasiranje svojih vrednosti i modela saradnje. Iako postoji kritika da neki kineski projekti ostaju nedovršeni ili napušteni, efekat na međunarodnu percepciju je i dalje značajan.

Sve češće se borba za globalni uticaj ne vodi oružjem, već pričama, slikama, festivalima i mostovima.


Zaključak

Javna diplomatija u 21. veku više nije sporedna grana spoljne politike – ona je ključna. Bilo da je reč o TikTok videima, UNESCO statusu ili Olimpijadi, zemlje prepoznaju snagu meke moći kao najefikasnijeg sredstva za oblikovanje svetske percepcije.

Kina, uz potporu digitalne i kulturne strategije, postaje sve prisutnija na globalnoj sceni. S druge strane, svaki uspešan kulturni projekat, priznanje baštine ili sportski spektakl predstavlja novi stub međunarodnog identiteta zemlje koja zna kako da ga iskoristi.

zvonkososevic sa AI

Meka moć kroz kulturu *Soft power through culture*

Pad meke moći SAD u Poljskoj – loša diplomatija Trampa

Poljska – stub podrške koji počinje da se kruni

Poljska je dugo važila za jednog od najpouzdanijih saveznika Sjedinjenih Američkih Država. Od perioda Hladnog rata, kroz NATO partnerstvo, pa sve do savremenih bezbednosnih izazova, Varšava je bila pouzdan partner Vašingtona. Međutim, istraživanje javnog mnjenja koje je objavio Pew Research Center u junu 2025. otkrilo je dramatičan pad poverenja u Ameriku i njenog lidera: čak 40 poena manje Poljaka veruje da predsednik Donald Tramp donosi ispravne odluke u globalnim poslovima, u poređenju sa prethodnim predsednikom Džoom Bajdenom.

Ukupna slika nije ništa bolja – opšte mišljenje o SAD u Poljskoj palo je sa 77% na 55% za samo godinu dana, što ovu zemlju svrstava među one sa najvećim padom pozitivne percepcije Amerike, odmah posle Meksika i Švedske.


Uloga rata u Ukrajini i političke polarizacije

Kako je došlo do ovako naglog obrta? U zemlji koja se ponosi otporom ruskoj agresiji i snažno podržava Ukrajinu, sve češći osećaj da Tramp u svom drugom mandatu pokazuje simpatije prema Moskvi izaziva uznemirenje. Pew navodi da samo 28% Poljaka veruje da Tramp može uspešno rešiti ukrajinsku krizu – ispod proseka čak i među evropskim nacijama.

No, problem je dublji. Kao i SAD, i Poljska je duboko politički polarizovana. Desničarski populisti u zemlji vide Trampa kao savezničku figuru, blisku njihovim konzervativnim stavovima o pitanjima poput abortusa i transrodnih prava. Nasuprot tome, centristi i levičari doživljavaju američkog predsednika kao pretnju liberalnim vrednostima i međunarodnoj stabilnosti. U tom smislu, Poljaci projiciraju vlastite političke podele na ocenu američke administracije.

Uz to, iako Poljska ostaje podrška Ukrajini, sve više građana oseća umor od rata i tereta prihvatanja najveće populacije ukrajinskih izbeglica u Evropi. Neki političari desnice čak dele stav Trampove administracije da je predsednik Zelenski „nedovoljno zahvalan“ na pomoći Zapada.


Gubitak poverenja kroz pogrešnu javnu diplomatiju

No ono što dodatno pogoršava situaciju, i to preko političkih linija podela, jeste sadržaj američke javne diplomatije u Poljskoj. Od marta 2025, ambasada SAD u Varšavi intenzivno plasira poruke na društvenim mrežama koje deluju oštro i uvredljivo. Objave na Facebooku i Instagramu, napisane na poljskom jeziku, upozoravaju da „prekoračenje vize može dovesti do trajne zabrane ulaska u SAD“ i da, ako razmišljate o ilegalnoj migraciji – „ni ne pomišljajte na to“. Dodatne poruke podsećaju Poljake da moraju da podešavaju svoje profile na društvenim mrežama kao javne prilikom apliciranja za vizu.

Ovako rigidna i preteća retorika izazvala je ogroman revolt. Mnogi Poljaci postavljaju pitanje: „Zašto bismo želeli da studiramo u SAD ako nas bliski saveznik tretira na ovaj način?“ Mladi korisnici Instagrama masovno prestaju da prate profile povezane sa američkom vladom, a objave o stipendijama i razmenama koje su nekada bile znak prestiža, danas izazivaju podsmeh i odbojnost.


Kršenje osnovnih principa meke moći

Ovakvo ponašanje direktno narušava principe meke moći, koje je definisao Joseph Nye – gde privlačnost i kredibilitet, a ne prinuda i strah, čine temelj uticaja u međunarodnim odnosima. Javna diplomatija bi trebalo da se zasniva na dijalogu, empatiji i razumevanju lokalnog konteksta. Umesto toga, američka komunikacija deluje sumnjičavo, odbojno i arogantno – naročito u zemlji koja je bila među najodanijim partnerima SAD.

Boduszynski, bivši diplomata i sada profesor, ističe da je ton poruka ne samo neprijateljski već i „potpuno promašen“, posebno s obzirom na to da Poljska ne samo da je demokratski saveznik, već i zemlja koja ulaže ogroman novac u američko oružje i vojnu saradnju.


Poljska kao strateški saveznik u opasnosti

Poljska ne samo da ispunjava ciljeve NATO-a o izdvajanjima za odbranu – već ih i premašuje. Ogroman deo budžeta koristi se za nabavku američkih borbenih sistema. Poljske trupe borile su se rame uz rame s američkim u gotovo svim posthladnoratovskim sukobima – od Zalivskog rata, preko Avganistana, do Iraka. Poljska je čak bila domaćin tajnim CIA bazama tokom „rata protiv terora“.

Na diplomatskom, humanitarnom i bezbednosnom planu, Poljska je uz SAD – i sada, i ranije. Međutim, kao članica EU i NATO-a, kao demokratska država u usponu i dvadeseta najveća ekonomija sveta, Poljska ne može ignorisati raspoloženje javnosti. Ako se izgubi poverenje mladih generacija – budućih lidera, profesora, analitičara i diplomata – SAD gube više od jednog saveznika: gube simbolički oslonac svoje meke moći u srcu Evrope.


Zaključak: poruke oblikuju budućnost

Ako je Amerika ikada želela da bude svetionik slobode, saradnje i privlačnosti, tada mora hitno preispitati svoju retoriku i način komunikacije – naročito u zemljama koje su je smatrale uzorom. Poruke koje dolaze iz američke ambasade u Varšavi danas ne komuniciraju prijateljstvo, već sumnju i distancu.

U svetu u kojem meka moć sve više određuje položaj države, Amerika sebi ne sme da dozvoli luksuz da kroz pogrešan ton i arogantne poruke podrije sopstvenu poziciju – naročito među onima koji su je najiskrenije podržavali.

Autor: Mieczysław Boduszynski / Prikaz i prevod: WordPress Blog – Digitalna diplomatija, jul 2025.  zvonkososevic i AI

 

Nikola Jokić i meka moć Srbije – Kako MVP NBA lige jača imidž naše zemlje**

Globalna slika u dresu Srbije

U savremenom svetu, gde dominiraju digitalna komunikacija i globalna pop kultura, pojedinci često postaju najjači ambasadori svojih zemalja – ne kroz formalne diplomatske kanale, već kroz sopstvenu karijeru, ponašanje i vrednosti koje reprezentuju. Nikola Jokić, dvostruki MVP NBA lige i jedan od najboljih košarkaša današnjice, izrastao je u jednog od najautentičnijih simbola Srbije na međunarodnoj sceni. Njegov uspeh, karakter i stavovi postali su tihi, ali snažni alat srpske javne diplomatije i meke moći.

Dok države troše milione na promociju svog brenda kroz kulturne manifestacije, političke inicijative i promotivne kampanje, efekat jednog čoveka poput Jokića neretko nadmašuje sve institucionalne napore. Jokićev imidž skromnog, duhovitog i porodično orijentisanog sportiste iz Sombora oblikuje percepciju Srbije kao zemlje talenta, skromnosti i autentičnosti – osobina koje često nedostaju u globalnim sportskim (ali i političkim) narativima.

Brojevi koji govore sami za sebe

Prema analizi podataka iz 2023. i 2024. godine:

  • Nikola Jokić je, prema podacima NBA.com, bio među 5 najpraćenijih evropskih igrača na NBA društvenim mrežama.
  • Njegovo ime je zabeležilo preko 8 miliona globalnih pretraga na Google-u tokom plej-ofa 2023. godine.
  • Hashtag #Jokic je samo na TikToku generisao preko 1,2 milijarde pregleda do juna 2024.
  • Njegova slika sa konjem nakon osvajanja NBA titule postala je viralna i objavljena u preko 40 zemalja.
  • ESPN i Bleacher Report su ga uvrstili među 3 najpopularnija internacionalna NBA igrača prema broju reakcija i interakcija korisnika u SAD i Evropi.

Sve ovo pokazuje da je Jokićev digitalni otisak daleko veći od sportskog. Njegova slika oblikuje predstavu o Srbiji ne kao o zemlji sukoba, već kao o naciji koja stvara svetske šampione, koji ostaju prizemni, porodični i autentični.

Narativ kao oružje meke moći

Jedna od ključnih osobina Jokićeve uloge u srpskoj mekoj moći jeste njegov dosledni narativ. On ne igra “igru medija”, retko koristi društvene mreže, ne pravi spektakl od uspeha – a upravo ta povučenost i fokusiranost na suštinu osvajaju simpatije publike širom sveta. U eri influensera i digitalnih persona, Jokić odoleva hiperprodukciji lične promocije. Ipak, o njemu se najviše priča. To ga čini idealnim simbolom tzv. „tihog uticaja“.

Njegovi istupi su retki, ali snažni. Na pitanje o MVP titulama, Jokić odgovara da su mu važniji konji i porodica. Na pitanje o bogatstvu, kaže da mu najviše prija kada ujutru vodi ćerku na jahanje. Takve izjave imaju izuzetnu snagu u savremenom globalnom diskursu – jer prenose univerzalne vrednosti koje nadilaze sport.

Uticaj na imidž Srbije

U kontekstu javne diplomatije Srbije, Jokić predstavlja neiskorišćen, ali izuzetno moćan resurs. Njegova popularnost u SAD, Brazilu, Španiji i Kini pruža priliku za redefinisanje narativa o Srbiji u globalnim medijima.

Srbija kao brend se često vezuje za sport – ali najčešće kroz nacionalne timove ili istorijske sportske ličnosti. Jokić, međutim, nudi novu dimenziju: on je deo savremenog globalnog sportskog poretka, istovremeno odan lokalnim vrednostima i cenjen u elitnim međunarodnim krugovima. Njegova lična priča može biti osnova za razvoj kampanja kulturne diplomatije, sportskog turizma, kao i promocije srpske ruralne tradicije.

Zanimljivo je da je broj turista iz SAD koji su posetili Srbiju u 2023. porastao za 28% u odnosu na 2019. godinu – a ankete u okviru kampanje „Serbia Creates“ pokazuju da čak 19% mladih Amerikanaca za Srbiju zna upravo preko Jokića.

Zaključak: Jokić kao uzor digitalne diplomatije nove generacije

Nikola Jokić nije diplomata, niti se ponaša kao jedan. On ne koristi Twitter, ne promoviše se, ne drži govore. Ipak, njegova pojava, narativ i stavovi su moćniji od većine kampanja koje pokušavaju da kreiraju pozitivan imidž Srbije u svetu. U digitalnoj eri, tišina ponekad najglasnije govori – a Jokić to potvrđuje svakim svojim potezom na terenu i izjavom van njega.

Za strategiju digitalne diplomatije Srbije, Jokićev primer ukazuje na sledeće:

  • Potrebno je identifikovati ličnosti koje već imaju globalni domet i narativ koji se poklapa sa strateškim interesima zemlje.
  • Digitalna diplomatija ne mora biti uvek institucionalna – često su autentične ličnosti efikasniji prenosioci vrednosti.
  • Umesto klasičnog PR-a, fokus treba biti na podršci i nenametljivom korišćenju njihove reputacije u kampanjama, dokumentarcima, saradnjama sa kulturnim i obrazovnim institucijama.

Jokić je, hteli to ili ne, postao jedno od najjačih diplomatskih oruđa Srbije – jer je svima pokazao da snaga dolazi iz autentičnosti, skromnosti i univerzalnih vrednosti koje svi prepoznaju, bez prevoda.

 

Biografska napomena: Nikola Jokić

Datum rođenja: 19. februar 1995.
Mesto rođenja: Sombor, Srbija

Nikola Jokić je profesionalni košarkaš koji igra na poziciji centra za Denver Nuggetse u NBA ligi. U NBA je došao kao 41. pik na draftu 2014. godine, čime je postao jedan od najniže rangiranih igrača u istoriji lige koji je osvojio MVP priznanje. Do sada je osvojio tri MVP titule (2021, 2022, 2024) i jednu NBA šampionsku titulu (2023) sa Denver Nuggetsima, uz titulu MVP-ja finala.

Poznat je po svojoj jedinstvenoj kombinaciji fizičke snage, košarkaške inteligencije i nepretencioznog ponašanja. U svetu sporta često se ističe kao primer atlete koji ruši stereotipe o modernim superzvezdama: skroman, duhovit, porodičan i nenametljiv.

Van terena, Jokić živi povučeno, najviše vremena provodi sa porodicom u Somboru i na svom imanju, gde se bavi konjičkim sportom – posebnom strašću koju deli sa svojim ocem i braćom.

Nikola Jokić je postao globalni fenomen ne samo zbog svojih sportskih dostignuća, već i zbog ličnosti koja odražava drugačiji set vrednosti – mir, integritet, posvećenost porodici i ljubav prema svom kraju. Upravo te vrednosti učinile su ga nesvesnim simbolom meke moći Srbije u digitalnom dobu.

How real sports diplomacy works

 

Novak Djokovic and Serbia’s soft power

In the modern digital space, social media algorithms favor content that evokes emotion, controversy, or admiration. Djokovic, with his personality, playing style, and outspoken stances, fits perfectly into this dynamic.

Sport as a field of soft power

Soft power, as defined by Joseph Nye, is the ability of a country to influence others not through force or money, but through the appeal of its culture, values, and politics. In this sense, sport is one of the most effective means of public diplomacy. Athletes do not carry diplomatic passports, but they often have greater influence than official representatives of the state. In the case of Serbia, the name that stands out the most in this context is Novak Djokovic.

Global recognition: Djokovic as a symbol of Serbia

Novak Djokovic is not only one of the most successful tennis players in history – he is also a global brand. As of July 2025, Djokovic has won:

  • 24 Grand Slam singles titles (most in men’s competition),
  • 40 Masters 1000 titles,
  • More than 410 weeks at world number 1 – a record that continues to grow.

His name is synonymous with consistency, resilience, mental strength, and perfectionism. The number of followers on social media speaks volumes about his digital reach:

  • Instagram: over 13 million followers
  • Twitter (X): over 9 million followers
  • Facebook: more than 10 million followers

On Google Trends searches, Djokovic regularly reaches peaks of interest during Grand Slam tournaments, often surpassing athletes from much larger countries.

According to a survey by YouGov (2023), Djokovic is among the 10 most popular athletes in the world, alongside Lionel Messi, Rafael Nadal, and LeBron James.

Djokovic as Ambassador of Serbia

Unlike many athletes who are symbolically attached to their country, Djokovic constantly and consciously emphasizes his Serbian origin and the origins of his success. His speeches after winning tournaments often include messages of support for Serbia, the Serbian people, or reflect on the challenges he went through growing up during the war and transition years.

When he was denied entry to Australia in 2021 due to his vaccination status, global media followed the case for days under the title “Djokovic Saga”. Regardless of the views on the specific case, what was obvious was that Serbia’s name appeared for days in all global media, from CNN to Al Jazeera, which further strengthened the digital reach of the “Serbia” brand.

Djokovic is also known for his numerous humanitarian initiatives. His foundation invests in the education of children in Serbia, especially in rural areas, further strengthening the country’s reputation for investing in knowledge, education, and the future.

Digital diplomacy and algorithmic advantage

In the modern digital space, social media algorithms favor content that evokes emotion, controversy, or admiration. Djokovic, with his personality, playing style, and outspoken stances, fits perfectly into this dynamic.

When he won Roland Garros in 2023, the video of him walking out with the Serbian flag went viral – on Instagram alone, the video had over 20 million views. In addition, the hashtag #Djokovic was trending on Twitter in over 30 countries on the same day. This kind of digital visibility cannot be bought through classic PR campaigns – it is the result of an authentic narrative and a strong personality.

That is why it is important for Serbia’s digital diplomacy to recognize and institutionalize such moments. The Ministry of Foreign Affairs and diplomatic and consular missions could, through social networks and websites, further expand the narrative about Djokovic as the ambassador of Serbia’s soft power.

Comparative analysis: Djokovic and other sports icons

Compare Djokovic’s influence with, for example, Cristiano Ronaldo’s influence on Portugal. Ronaldo is, according to the Brand Finance Nation Brands report (2022), one of the key reasons for the increase in positive perceptions of Portugal among younger populations in Asia and Latin America. Similarly, Djokovic shapes the image of Serbia in the eyes of millions of people who may have never heard of it before seeing him at Wimbledon or the US Open.

Also, unlike athletes who play for national teams, Djokovic is constantly present at individual tournaments, which allows him to project a narrative about Serbia throughout the year, regardless of the sports calendar.

Conclusion: Strategy for the future

Novak Djokovic represents one of the brightest spots in Serbia’s soft power. His influence goes far beyond the boundaries of sport – he is a media magnet, a digital icon, and a moral compass for many young people around the world. His presence on the global stage must be strategically used as part of Serbia’s broader public diplomacy strategy.

As a suggestion for concrete steps:

  1. Inclusion of Djokovic’s successes in promotional campaigns about Serbia as part of the “Serbia Creates” strategy.
  2. Cooperation between the Ministry of Sports and the Ministry of Foreign Affairs in creating the narrative “Serbian World Champion” through digital platforms.
  3. Creating an institutional “Digital Museum of Success” that would encompass moments such as Grand Slam wins, inspirational speeches, and humanitarian work.

In a time when attention is the most valuable currency, Serbia is privileged to have a personality who brings millions of people together every day around a common emotion – pride, admiration and inspiration. Novak Djokovic is, without a doubt, the strongest digital diplomat Serbia has – and without a formal position.

Key messages for diplomats

  1. Novak Djokovic is the most recognizable global Serb– uses his reputation to strengthen the image of Serbia in the world.
  2. His successes and behavior on and off the field represent Serbia as a country of talent, perseverance and humanity.
  3. Serbia’s digital diplomacy must recognize Djokovic’s moments of gloryas a chance to spread a positive narrative about the country.
  4. Djokovic’s popularity on the networks(over 30 million followers) makes him the unofficial ambassador of Serbia in the digital sphere.
  5. When Djokovic wins a tournament, the world listens – Serbia must communicate.Embassies and institutions should react promotionally and strategically.
  6. Humanitarian work of the Djokovic Foundationis a valuable resource for promoting Serbia as a country that invests in the education and future of children.
  7. Suggestions for concrete steps:
    • Embassies to share his messages and successes with local hashtags (#SerbiaCreates, #NovakDjokovic)
    • MVP to organize the “Serbia Creates Champions” campaign
    • Creating a digital museum of sports achievements with the support of relevant institutions
  8. In times of crisis and polarization, sport brings people together.Djokovic’s success is universally understandable – that’s why he’s valuable in diplomacy.

Short biography of Novak Djokovic

Novak Djokovic was born on May 22, 1987 in Belgrade, Serbia. He began playing tennis at the age of four, and made his professional debut in 2003. In 2008, he won his first Grand Slam, the Australian Open. Since then, Djokovic has become one of the most dominant tennis players in the history of the sport.

By 2025, he had won:- 24 Grand Slam titles (the most in the history of men’s tennis),- 40 ATP Masters 1000 titles,- More than 410 weeks at the world number 1 position.

He is known for his physical fitness, mental strength and exceptional technical precision. In addition to his sporting successes, Djokovic is also a philanthropist – he is the founder of the Novak Djokovic Foundation, which promotes early education in Serbia and beyond.

He speaks multiple languages, including Serbian, English, French, and German. He is known for his dedication to family, healthy lifestyle, and outspoken views on social issues.

Djokovic has repeatedly emphasized that it is a great honor for him to represent Serbia, and his successes and behavior on and off the court make him one of the most influential athletes of the 21st century.

zvonkososevic with AI

Novak Đoković i meka moć Srbije

Novak Đoković i meka moć Srbije

U savremenom digitalnom prostoru, algoritmi društvenih mreža favorizuju sadržaj koji izaziva emocije, kontroverze ili divljenje. Đoković, svojom ličnošću, stilom igre i otvorenim stavovima, idealno se uklapa u ovu dinamiku.

Uvod: Sport kao polje meke moći

Meka moć (soft power), kako ju je definisao Džozef Naj, predstavlja sposobnost zemlje da utiče na druge ne silom ili novcem, već privlačnošću svoje kulture, vrednosti i politike. U tom smislu, sport predstavlja jedno od najefikasnijih sredstava javne diplomatije. Sportisti ne nose diplomatski pasoš, ali često imaju veću moć uticaja od zvaničnih predstavnika države. U slučaju Srbije, ime koje se u tom kontekstu najviše ističe jeste – Novak Đoković.

Globalna prepoznatljivost: Đoković kao simbol Srbije

Novak Đoković nije samo jedan od najuspešnijih tenisera u istoriji – on je i globalni brend. Do jula 2025. godine, Đoković je osvojio:

  • 24 Grand Slam titule u pojedinačnoj konkurenciji (najviše u muškoj konkurenciji),
  • 40 Masters 1000 titula,
  • Više od 410 nedelja na poziciji svetskog broja 1 – rekord koji i dalje raste.

Njegovo ime je sinonim za doslednost, otpornost, mentalnu snagu i perfekcionizam. Broj pratilaca na društvenim mrežama govori mnogo o njegovom digitalnom dometu:

  • Instagram: preko 13 miliona pratilaca
  • Twitter (X): preko 9 miliona pratilaca
  • Facebook: više od 10 miliona pratilaca

Na Google Trends pretragama, Đoković redovno dostiže vrhunce interesovanja tokom Grand Slam turnira, često nadmašujući i sportiste iz mnogo većih država.

Prema istraživanju platforme YouGov (2023), Đoković je među 10 najpopularnijih sportista na svetu, rame uz rame s Lionelom Mesijem, Rafaelom Nadalom i LeBronom Džejmsom.

Đoković kao ambasador Srbije

Za razliku od mnogih sportista koji se simbolično vezuju za svoju zemlju, Đoković konstantno i svesno ističe svoje srpsko poreklo i poreklo svog uspeha. Njegovi govori posle osvojenih turnira neretko uključuju poruke podrške Srbiji, srpskom narodu ili se osvrću na izazove kroz koje je prošao tokom odrastanja u ratnim i tranzicionim godinama.

Kada je 2021. godine u Australiji odbijen njegov ulazak zbog statusa vakcinacije, globalni mediji su danima pratili slučaj pod nazivom “Djokovic saga”. Bez obzira na stavove o konkretnom slučaju, ono što je bilo očigledno jeste da se ime Srbije danima pojavljivalo u svim svetskim medijima, od CNN-a do Al Jazeere, što je dodatno osnažilo digitalni domet brenda „Srbija“.

Đoković je takođe poznat po brojnim humanitarnim inicijativama. Njegova fondacija ulaže u obrazovanje dece u Srbiji, posebno u ruralnim sredinama, čime dodatno jača reputaciju zemlje koja ulaže u znanje, obrazovanje i budućnost.

Digitalna diplomatija i algoritamska prednost

U savremenom digitalnom prostoru, algoritmi društvenih mreža favorizuju sadržaj koji izaziva emocije, kontroverze ili divljenje. Đoković, svojom ličnošću, stilom igre i otvorenim stavovima, idealno se uklapa u ovu dinamiku.

Kada je 2023. godine osvojio Roland Garros, snimak njegovog izlaska sa srpskom zastavom obišao je svet – samo na Instagramu je video imao više od 20 miliona pregleda. Pored toga, hashtag #Djokovic je bio u trendu na Twitteru u preko 30 zemalja istog dana. Ova vrsta digitalne vidljivosti ne može se kupiti kroz klasične PR kampanje – ona je rezultat autentičnog narativa i snažne ličnosti.

Upravo zato je važno da digitalna diplomatija Srbije prepozna i institucionalizuje ovakve trenutke. Ministarstvo spoljnih poslova i diplomatsko-konzularna predstavništva mogli bi, putem društvenih mreža i veb sajtova, da dodatno proširuju narativ o Đokoviću kao ambasadoru meke moći Srbije.

Komparativna analiza: Đoković i druge sportske ikone

Uporedimo uticaj Đokovića sa, na primer, uticajem Cristiana Ronalda na Portugaliju. Ronaldo je, prema izveštaju „Brand Finance Nation Brands“ (2022), jedan od ključnih razloga za porast pozitivne percepcije Portugala među mlađom populacijom u Aziji i Latinskoj Americi. Slično tome, Đoković oblikuje sliku Srbije u očima miliona ljudi koji možda nikada nisu čuli za nju pre nego što su ga videli na Wimbledonu ili US Openu.

Takođe, za razliku od sportista koji nastupaju za nacionalne timove, Đoković je konstantno prisutan na individualnim turnirima, što mu omogućava da tokom cele godine projektuje narativ o Srbiji, nezavisno od sportskog kalendara.

Zaključak: Strategija za budućnost

Novak Đoković predstavlja jednu od najsvetlijih tačaka meke moći Srbije. Njegov uticaj daleko prevazilazi granice sporta – on je medijski magnet, digitalna ikona i moralni kompas za mnoge mlade širom sveta. Njegova prisutnost na globalnoj sceni mora biti strateški iskorišćena kao deo šire javnodiplomatske strategije Srbije.

Kao predlog konkretnih koraka:

  1. Uključivanje Đokovićevih uspeha u promotivne kampanje o Srbiji u okviru strategije „Srbija stvara“.
  2. Saradnja Ministarstva sporta i Ministarstva spoljnih poslova u kreiranju narativa „Srpski šampion sveta“ kroz digitalne platforme.
  3. Stvaranje institucionalnog „Digitalnog muzeja uspeha“ koji bi obuhvatio trenutke kao što su osvajanja Grand Slamova, inspirativne govore i humanitarni rad.

U vremenu kada je pažnja najvrednija valuta, Srbija ima privilegiju da poseduje ličnost koja svakodnevno okuplja milione ljudi oko zajedničke emocije – ponosa, divljenja i inspiracije. Novak Đoković je, bez sumnje, najjači digitalni diplomata kojeg Srbija ima – i to bez formalne funkcije.

Ključne poruke za diplomate

  1. Novak Đoković je najprepoznatljiviji globalni Srbin – koristi njegov ugled za jačanje imidža Srbije u svetu.
  2. Njegovi uspesi i ponašanje na terenu i van njega predstavljaju Srbiju kao zemlju talenta, upornosti i humanosti.
  3. Digitalna diplomatija Srbije mora da prepozna trenutke Đokovićeve slave kao šansu za širenje pozitivnog narativa o zemlji.
  4. Đokovićeva popularnost na mrežama (preko 30 miliona pratilaca) čini ga neslužbenim ambasadorom Srbije u digitalnoj sferi.
  5. Kada Đoković osvoji turnir, svet sluša – Srbija mora da komunicira. Ambasade i institucije treba da reaguju promotivno i strateški.
  6. Humanitarni rad Fondacije Đoković je vredan resurs za promociju Srbije kao zemlje koja ulaže u obrazovanje i budućnost dece.
  7. Predlozi konkretnih koraka:
    • Ambasade da dele njegove poruke i uspehe sa lokalnim hashtagovima (#SerbiaCreates, #NovakDjokovic)
    • MVP da organizuje kampanju „Srbija stvara šampione“
    • Kreiranje digitalnog muzeja sportskih uspeha uz podršku relevantnih institucija
  8. U vremenu kriza i polarizacija, sport spaja ljude. Đokovićev uspeh je univerzalno razumljiv – zato je vredan u diplomatiji.

Kratka biografija Novaka Đokovića

Novak Đoković rođen je 22. maja 1987. godine u Beogradu, Srbija. Tenisom je počeo da se bavi sa četiri godine, a svoj profesionalni debi imao je 2003. Već 2008. godine osvojio je svoj prvi Grand Slam – Australian Open. Od tada, Đoković je postao jedan od najdominantnijih tenisera u istoriji sporta.

Do 2025. godine osvojio je:
– 24 Grand Slam titule (najviše u istoriji muškog tenisa),
– 40 ATP Masters 1000 titula,
– Više od 410 nedelja na poziciji svetskog broja 1.

Poznat je po svojoj fizičkoj spremi, mentalnoj snazi i izuzetnoj tehničkoj preciznosti. Osim sportskih uspeha, Đoković je i filantrop – osnivač je Novak Đoković Fondacije, koja se bavi unapređenjem ranog obrazovanja u Srbiji i šire.

Govori više jezika, uključujući srpski, engleski, francuski i nemački. Poznat je po svojoj posvećenosti porodici, zdravom načinu života i otvorenim stavovima o društvenim pitanjima.

Đoković je u više navrata istakao da mu je velika čast predstavljati Srbiju, a njegovi uspesi i ponašanje na i van terena čine ga jednim od najuticajnijih sportista 21. veka.

zvonkososevic  sa AI

Novak Djokovic and Serbia’s soft power

 

National Image Management in the Digital Age

national-image-management-in-the-digital-age
National Image Management in the Digital Age

Scholars have long since asserted that nations have images. Although scholars differ on what these images consist of, and whether these images can be managed, they nonetheless agree that like consumer brands, nations elicit cognitive associations in people’s minds. Upon hearing the name “Germany”, for example, certain associations may spring to people’s minds be it football championships, precision engineering or the legacy of the Third Reich. Similarly, when hearing the word “Italy” a different set of associations may come to mind including fine art, fashion and pizzas.

If nations do indeed elicit certain associations, then national image management may be understood as an attempt to manage these associations. For example, since the beginning of the Russia-Ukraine War, Ukrainian diplomats have used social media to attempt and create a new association for their state, one best defined by the phrase “Brave Ukraine”. Similarly, in recent years Poland has sought to create a new association for itself as “The First Victim” of Nazi Germany. Online and offline campaigns by the Polish government, along national laws, have attempted to combat the view of Poland as being complicit in the atrocities of The Third Reich. As such, national image management may centre on creating a new association for a state (Brave Ukraine) or altering an existing one (Complicit Poland). Both cases are demonstrative of an attempt to manage a national image in the digital age, mostly through social media.

Yet the digitalization of diplomacy has complicated the task of national image management. This is due to the acceleration of news production and the subsequent acceleration of diplomacy. Today’s world is one of “real time journalism” as people learn about unfolding events in near-real time. Smartphone videos uploaded from demonstrations, police arrests or military altercations circle the globe within minutes while news reports and analyses soon follow. “Real time journalism” has given way to real-time diplomacy as states must now narrate state action, and frame policies in real-time while adapting their messages to local and global news flows. Videos of Ukraine soldiers abandoning their posts or being taken captive demand a swift response from “Brave Ukraine” otherwise its bravery may come into question.

Second, digitalization has led to the fragmentation of digital publics into networks of mediated realities. Put differently, digital publics no longer all derive their news from one source or subscribe to the same version of reality. Rather, digital publics are fragmented into online networks and within each network individuals subscribe to a certain mediated-reality. This mediated-reality is “proven” through algorithmically tailored partisan news reports, questionable videos and doctored images. As many such networks exist in many countries, states can no longer create disseminate a single national Selfie or image. Indeed, there are networks who subscribe to the reality that Russia did not invade Ukraine but sought to counter an impending Ukrainian attack. In other networks, Ukraine is lambasted for igniting a destructive War with Russia while in other networks Ukraine’s secret plan to orchestrate a NATO attack on Russia has brought Europe to the brink of World War Three. None of these networks and their participants would view Ukraine as “Brave” nor would they come to associate Ukraine with bravery.

As such, diplomats and foreign ministries are now required to ask- how can states create and disseminate a national self-image or national Selfie across diverging networks and in real time? This question has now grown even more complex due to the rise of AI. Recent studies indicate that AIs are slowly supplanting search engines as people’s gateway to the internet. More and more people now begin their digital search for information in AI sites such as ChatGPT, Claude and Mistral. One of the reasons for this is the trust that people have in AIs as these tools have been labelled by the media as being incredibly sophisticated and incredibly reliable. In a world where traditional media, state agencies, ministers and diplomats have lost public trust, AI offers a new sanctuary. A verified source of accurate information.

Thus, more and more people now also learn about the world and about states from AI. Instead of reading about the Russia-Ukraine War, AI users may ask ChatGPT for a 500-word summary of war-related events. Rather than follow news reports, AI users may ask ChatGPT about Ukraine’s most recent offensive. And instead of reading news articles about Ukraine’s history and its war effort, Claude users may ask for a list of 10 good things and bad things about Ukraine. The problem lies in the fact that AIs are not accurate or reliable sources of information. Recent studies show that AIs are riddled with inaccuracies and biases. For example, countries from the Global South are consistently depicted on AIs as being inept and suffering from endemic crime and corruption as opposed to Global North countries that are depicted as shining beacons of stable governance. Similarly, Eastern European countries are depicted as lagging behind the West and still being associated with the former Soviet Union. Moreover, AI outputs are determined by their country of origin. AIs from the US argue that America supports Ukraine as both countries are fighting to promote democracy. The European Mistral suggests that America views Ukraine as a buffer zone between NATO and Russia while the Chinese DeepSeek views Ukraine as another site of American imperialism.

Given that AIs are now trusted sources of information, and given that people increasingly turn to AIs to learn about events and actors shaping their world, AIs must also play a central role in national image management. Nations, diplomats and foreign ministries can not afford to ignore these sites any longer. To this end, diplomats must acquire AI-literacy skills, while digital diplomacy units must investigate how their states are depicted in various AIs. This will require that diplomats spend time using different prompts and events to map their AI-Selfie or the national self-image that AIs create when describing states and events, be they historic or present days. Such an effort must be implemented across AIs while diplomats must also map which AI is most popular in each country. Next, diplomats must create and disseminate digital campaigns that seek to counter negative AI depictions or support positive AI-depictions. National image management in the digital age must now become national image management in the age of AI.

Read More

Гујон у интервјуу за мађарски недељник Мандинер рекао због чега Србија дуго чека на улазак у ЕУ

Гујон-у-интервјуу-за-мађарски-недељник-Мандинер-рекао-због-чега-Србија-дуго-чека-на-улазак-у-ЕУ
Гујон у интервјуу за мађарски недељник Мандинер рекао због чега Србија дуго чека на улазак у ЕУ

Директор Канцеларије за јавну и културну дипломатију Арно Гујон оценио је у интервјуу за утицајни мађарски недељник Мандинер да то што Србија и поред импресивног економског раста и бројних реформи не напредује брже ка чланству у Европској унији јасно показује да пријем у Европску унију није само питање економије, већ и политике и геополитичких интереса.

Гујон је у интервјуу истакао да је Србија остварила значајан економски напредак у последњој деценији. Подсетио је да је БДП Србије између 2020. и 2025. растао просечно четири одсто годишње, што је чак 2,5 пута брже од просека ЕУ, и да по тим економским параметрима парира са државама које имају највећи раст у ЕУ попут Ирске и Пољске.

„Све то јасно показује како улазак Србије у Европску унију није питање економије, већ пре свега политике и геополитике. Цео Западни Балкан, са својих 15 до 18 милиона становника, „кап је у мору“ у поређењу са 450 милиона грађана ЕУ, и не би донео никакву драматичну промену ни демографски, ни политички, ни економски када би нас све одједном примили“, нагласио је Гујон, додавши да је „Србија данас економски и реформски на далеко вишем нивоу и много спремнија него што су то биле Бугарска или Румунија када су постале чланице Европске уније“.

Управо зато, наводи Гујон, политичка питања, попут односа Београда и Приштине, често коче процес проширења. Он је подсетио да је Приштина више пута одбила да преговара са српском владом и да није испунила обавезе из 2013. о формирању Заједнице српских општина.

„Иако испуњавање поглавља 35 не зависи само од нас, него и од Приштине, забрињава што се неке европске државе гласно позивају на међународно право и суверенитет, али то очигледно не важи када је реч о Србији и њеној покрајини Косову и Метохији“, рекао је Гујон.

Поводом чињенице да је Европска унија отворила са Србијом посебно поглавље 35, које се тиче Косова и Метохије, и да од решавања тог питања зависи цео процес приступања, Гујон је поручио: „ЕУ не може да тражи од нас да признамо независно Косово, када ни пет њених чланица Шпанија, Словачка, Румунија, Грчка и Кипар о томе не желе ни да разговарају.“

У интервјуу за Мандинер Гујон је указао и на то да процес приступања повремено износи на површину неспоразуме, па је зато посебно важно што Србија тесно сарађује са Мађарском, јер „ова земља и овај народ разумеју Србију“.

На сугестију новинара Мандинера да би управо блиски односи Србије и Мађарске могли бити прећутна политичка препрека српској интеграцији, јер Брисел не жели да Орбанова политика добије још једног савезника, Гујон је одговорио да када би то било тачно, онда би то било кратковидо.

„Идеологије долазе и одлазе, за 50 година о свету ћемо мислити потпуно другачије него сада. Али националне државе и културе остају с нама, и ако их ујединимо у савез, само можемо бити јачи. То је била визија Европе Шарла де Гола, а не неког чудног, лево-либералног клуба,“ закључио је Гујон.

Veštačka inteligencija i kriza stvarnosti u javnoj diplomatiji

faith-in-the-digital-age:-how-ai-and-social-media-are-shaping-the-future-of-global-diplomacy
Faith in the Digital Age: How AI and Social Media Are Shaping the Future of Global Diplomacy

Nova era diplomatije – bez zajedničke istine?

U svetu u kome informacije putuju brže nego ikada, a tehnologije kao što je veštačka inteligencija (AI) omogućavaju masovno kreiranje sadržaja, jedno od najvažnijih oruđa diplomatije — poverenje u činjenice — nalazi se pod ozbiljnom pretnjom. Ulogu tu ne igra više samo politička retorika, već i algoritmi, botovi i deepfake tehnologije koje sve češće oblikuju javnu svest i međudržavne odnose.

Digitalna propaganda i domaći izazovi

U regionu zapadnog Balkana, gde istorijsko nasleđe, etnička pitanja i regionalne tenzije i dalje često određuju političke odnose, upotreba AI u širenju dezinformacija može imati dalekosežne posledice. Zamislite situaciju u kojoj se na društvenim mrežama pojavi lažni video visokog funkcionera iz Srbije ili Bosne i Hercegovine koji izgovara politički zapaljivu izjavu. Iako se kasnije utvrdi da je u pitanju lažna snimka, šteta je već načinjena – poverenje je poljuljano, emocije su uzburkane, a diplomatski odnosi dovedeni u pitanje.

Paralelne stvarnosti u virtuelnom prostoru

AI sistemi već danas omogućavaju korisnicima da budu izloženi isključivo onim informacijama koje potvrđuju njihove postojeće stavove. Ovo stvara tzv. „mehure informacija“, u kojima različite društvene grupe veruju u potpuno različite verzije iste stvarnosti. Kada građani jedne zemlje veruju u lažne tvrdnje o drugoj zemlji, postaje mnogo teže postići diplomatsko razumevanje ili kompromis.

U domaćem kontekstu, to može značiti dodatno udaljavanje javnog mnjenja od realnog političkog dijaloga. Na primer, ako AI alati „nahrane“ publiku sadržajem koji iskrivljuje stavove susednih država, biće sve teže objasniti javnosti zašto je neka saradnja neophodna ili korisna.

Reakcije državnih institucija – borba protiv senki

Ministarstva spoljnih poslova širom sveta, pa i u Srbiji, suočavaju se sa novim izazovima — kako reagovati na sadržaje koji su očigledno lažni, a opet imaju veliki uticaj na javnost? Da li demantovati, kada to često samo dodatno širi vidljivost lažnih informacija? Ili ćutati, rizikujući da se laž prihvati kao istina?

Borba za istinu u eri AI više nije samo pitanje tehnike, već i strategije, brzine reakcije i medijske pismenosti.

Kako dalje?

U svetu u kome se sve više gubi poverenje u informacije, diplomatija mora da pronađe nove načine da održi kredibilitet. To podrazumeva:

  • Razvoj digitalnih veština kod državnih službenika
  • Uvođenje AI alata za detekciju dezinformacija
  • Aktivniju ulogu u edukaciji građana o medijskoj pismenosti
  • Regionalnu saradnju u borbi protiv digitalnih manipulacija

U suprotnom, rizikujemo da javna diplomatija, umesto alata za izgradnju poverenja među državama, postane još jedan front u borbi za dominaciju nad stvarnošću.


Zaključak:
Veštačka inteligencija donela je ogroman potencijal za razvoj i unapređenje društva, ali istovremeno stavlja na test osnovne vrednosti na kojima počiva savremena diplomatija – poverenje, transparentnost i istina. Ako kao društvo ne budemo spremni da se suočimo sa ovom novom realnošću, mogli bismo izgubiti mnogo više od tačnosti – mogli bismo izgubiti sam dijalog.

Ko je Igl, prvi AI Srbin?

 

Канцеларија за јавну и културну дипломатију