Elektronsko poslovanje je nedovoljno razvijeno u Srbiji

Elektronsko poslovanje je nedovoljno razvijeno u Srbiji

  Iako nedovoljno razvijeno razvijeno u Srbiji, elektronsko poslovanje počinje da se razvija mnogo bržim tempom nego što je to do sada bio slučaj.  Razvijenost korišćenja elektronskog poslovanja banaka se može pripisati velikom broju stranih banaka koje su ušle na naše tržište i sa svojih matičnih tržišta preneli  prakse poslovanja koje su se već pokazale

 

Iako nedovoljno razvijeno razvijeno u Srbiji, elektronsko poslovanje počinje da se razvija mnogo bržim tempom nego što je to do sada bio slučaj. 
Razvijenost korišćenja elektronskog poslovanja banaka se može pripisati velikom broju stranih banaka koje su ušle na naše tržište i sa svojih matičnih tržišta preneli  prakse poslovanja koje su se već pokazale kao dobre. Domaće banke su jednostavno preuzele neke od ovih usluga da bi ostale konkurentne pridošlim bankarskim grupacijama.

Najrasprostranjeniji servis elektronskog poslovanja u Srbiji je Elektronsko bankarstvo (E-banking).  U okviru ovog servisa banke nude različite usluge od provere stanja na računima i dobijanja izvoda sa računa do plaćanja elektronskim putem. U poslednje vreme su postale popularne elektronske usluge koje se distribuiraju putem SMS-a.

Ipak, korišćenje elektronsih usluga je i dalje na nezadovoljavajućem nivou iako se beleži  rast. Dovoljno je pogledati gužve i ogromne redove u bankama i poštama. Zar ne bi bilo lakše ljudima da plaćaju račune kod kuće umesto što stoje u redovima u poštama i bankama i zar nije lakše podići platu na bankomatu sa debitnom karticom umesto na šalteru?

Razlozi nedovoljne razvijenosti elektronskog poslovanja leže u više različitih faktora. Država je krenula u pravcu rešavanja ovog problema, sa nekoliko svojih poteza, kao što su donošenje Zakona o elektronskom potpisu, zatim uvrštavanje elektronskog poslovanja u Nacionalnu strategiju razvoja informacionog društva, kao i pokretanjem projekta elektronske uprave i elektronskog zdravstva.

Da bi elektronsko poslovanje u jednoj državi počelo da se razvija, neophodno je da se uvedu elektronske javne usluge, kao što su e-uprava, e-zdravstvo i e-učenje, kao i okruženje koje će omogućiti elektronskom poslovanju da se razvija. Ovakve javne usluge mogu pomoći u promenama navika korisnika, i kao takve doprineti razvoju elektronskog poslovanja. Naravno, da bi sve ovo bilo moguće je da postoji sigurna informaciona infrastruktura i mogućnosti za korišćenje brzog interneta po konkurentnim cenama.

Elektronsko poslovanje ima veliku ulogu u međunarodnom poslovanju, jer ga dosta olakšava, tako da neiskorišćavanje potencijala e-poslovanja praktično dovodi do ograničavanja razvojnih mogućnosti privrede. Elektronska trgovina predstavlja jedan od najpopularnijih i najzastupljenijih vidova elektronskog poslovanja u svetu. Ovaj vid elektronskog poslovanja u Srbiji još uvek nije zaživeo u pravoj meri, a jedan od razloga za ovakvo stanje nedostatak poverenja u internet transakcije.

U zemljama Evropske unije preko 70% trgovine se obavilo elektronskim putem. Primena elektronskog potpisa i elektronskog poslovanja menja poslovni ambijent i stvara uslove da se svi poslovi rade drugačije – brže, efikasnije i ekonomičnije. Poslovni partneri komuniciraju preko Interneta, razmenjuju elektronske ponude, elektronski ugovaraju nabavke, narudžbine potpisuju elektronskim potpisom, šalju elektronske naloge za isporuku naručene robe, vrše elektronsko plaćanje, prijavljuju svoju nabavku carini itd.

Ovakvo poslovanje je dobro dokumentovano, zaštićeno od falsifikata i prevara i nije zasnovano na papirnim dokumentima, već se isključivo bazira na elektronskim dokumentima koji se, prema potrebi, mogu odštampati. Elektronski potpis u potpunosti zamenjuje svojeručni potpis u svim procedurama, osim u nekoliko, zakonom predviđenih slučajeva.

Kod nas je zakonom prihvaćen elektronski potpis, koji pouzdano garantuje identitet potpisnika, autentičnost elektronskog dokumenta i onemogućava naknadno poricanje odgovornosti za njihov sadržaj. Na polju sredstava plaćanja na internetu se takođe dešavaju pozitivni pomaci, jer sve više banaka nudi kartice kojima je moguće plaćanje preko interneta. Neke od banaka čak izdaju kartice, čija je jedina svrha plaćanje roba i usluga na internetu.

Budućnost razvoja e-poslovanja u Srbiji, zavisi od tempa razvoja elektronskog trgovanja. Mogućnosti trgovine elektronskim putem su velike, i mogu se primenjivati u mnogim delatnostima: od naručivanja i kupovine karata za sportske događaje i koncerte, preko elektronskog naručivanja hrane iz restorana do elektronske aukcije. Razvojni put elektronskog poslovanja u Srbiji bi trebao da pored razvoja elektronske trgovine, obuhvati i razvoj elektronskog poslovanja čiji je predmet servis odnosno usluga.

U budućnosti se može očekivati više projekata čija će poslovna orijentacija biti isključivo servisi u elektronskom poslovanju. Uklonjen je veći deo barijera koje su kočile razvoj elektronskog poslovanja u Srbiji. Rasprostranjenost  brzog interneta je povećana, donet je zakon o e-potpisu, započet je rad na nacionalnoj strategiji za razvoj informacionog društva u kojoj je elektronsko poslovanje prepoznato kao jedan od prioriteta.

Ono što je pohvalno jeste da postoji sve više mogućnosti za internet plaćanja, korisnici sve više imaju poverenja u internet plaćanja i sve češće ljudi počinju da se odlučuju na korišćenje elektronskih servisa koji olakšavaju poslovanje. Iako nedovoljno razvijeno razvijeno u Srbiji, elektronsko poslovanje počinje da se razvija mnogo bržim tempom nego što je to do sada bio slučaj.

Pravac u kome će se razvijati elektronsko poslovanje u Srbiji je razvoj javnih elektronskih servisa koji će omogućiti lakše i efikasnije poslovanje, zatim razvoj elektronske trgovine i povećano korišćenje tehnologija koje pomažu u elektronskom poslovanju i trgovini.

                                                                                                                                                
                                                                                                                                                   Nikola Radivojević
diplomirani ekonomista menadžer elektronskog poslovanje

http://e-zanimljivosti.weebly.com/e-svet/elektronsko-poslovanje-je-nedovoljno-razvijeno-u-srbiji

 

Please follow and like us:

Diplo Portal Belgrade

Original Article The post Creating society based on knowledge, innovation appeared first on Diplomat [...]

С 5 по 7 декабря с.г. в столице Сербии состоялись гастроли Русского духовного театра «ГЛАС». Организ [...]

Original Article The post Continuous bilateral cooperation between Serbia, Slovenia appeared first o [...]

Original Article The post Full attention to improvement of position of young people appeared first o [...]

Original Article The post Securing jobs most important task of government appeared first on Diplomat [...]

RSS BIDD

  • Updated: A former practitioner of “public diplomacy” kicked off Facebook … 13/12/2018
    Original Article Tweet #digitaldiplomacy The post Updated: A former practitioner of “public diplomacy” kicked off Facebook … appeared first on BIDD.
  • The Dalai Lama and China’s Quest for Buddhist Soft Power 13/12/2018
    Rinzin Dorjee, thediplomat.com, October 29, 2018 uncaptioned image from article Religion, particularly Buddhism, is relevant more than ever in today’s China, whose government is expected to invest more than $1 trillion in its Belt and Road Initiative (BRI). On one hand, the Chinese Communist Party (CCP) under Xi Jinping acknowledges that religion can be used […]
  • Re-Making Public Diplomacy: How the Fight Against Disinformation is Changing the Way We Talk With the World 13/12/2018
    tufts.edu Re-Making Public Diplomacy [JB emphasis]: How the Fight Against Disinformation is Changing the Way We Talk With the World December 11 @ 3:00 pm - 4:30 pm Please join the Fletcher Eurasia Club and the Fletcher Diplomacy Club for an informal conversation with William Stevens, the former spokesperson of U.S. Embassy Moscow and now […]
  • Likes’ are no substitute for action, Jordan’s queen tells online influencers 13/12/2018
    Rebecca Spong, arabnews.com, December 14, 2028 Speaking at the third Arab Social Media Influencers Summit in Dubai, Queen Rania said people should use their online platforms to generate positive changeWinners recognized at the event included Queen Rania, who was named personality of the year for using social media to support humanitarian causes Image from article, […]
  • Ambassador Kenjiro Monji Gives RCAPS Onigiri Seminar on Public Diplomacy and Soft Power 13/12/2018
    Ritsumeikan Asia Pacific University On October 26, Japan’s former Ambassador to Canada Kenjiro Monji presented a lecture entitled “How to Promote Japan: Public Diplomacy [JB emphasis]and Soft Power” in a Ritsumeikan Center for Asia Pacific Studies (RCAPS) Onigiri Seminar. This seminar was chaired by culture, society and media professor Kaori Yoshida, who completed her Master […]
Please follow and like us:

Enjoy this blog? Please spread the word :)