Elektronsko poslovanje je nedovoljno razvijeno u Srbiji

Elektronsko poslovanje je nedovoljno razvijeno u Srbiji

Iako nedovoljno razvijeno razvijeno u Srbiji, elektronsko poslovanje počinje da se razvija mnogo bržim tempom nego što je to do sada bio slučaj.  Razvijenost korišćenja elektronskog poslovanja banaka se može pripisati velikom broju stranih banaka koje su ušle na naše tržište i sa svojih matičnih tržišta preneli  prakse poslovanja koje su se već pokazale kao

Iako nedovoljno razvijeno razvijeno u Srbiji, elektronsko poslovanje počinje da se razvija mnogo bržim tempom nego što je to do sada bio slučaj. 
Razvijenost korišćenja elektronskog poslovanja banaka se može pripisati velikom broju stranih banaka koje su ušle na naše tržište i sa svojih matičnih tržišta preneli  prakse poslovanja koje su se već pokazale kao dobre. Domaće banke su jednostavno preuzele neke od ovih usluga da bi ostale konkurentne pridošlim bankarskim grupacijama.

Najrasprostranjeniji servis elektronskog poslovanja u Srbiji je Elektronsko bankarstvo (E-banking).  U okviru ovog servisa banke nude različite usluge od provere stanja na računima i dobijanja izvoda sa računa do plaćanja elektronskim putem. U poslednje vreme su postale popularne elektronske usluge koje se distribuiraju putem SMS-a.

Ipak, korišćenje elektronsih usluga je i dalje na nezadovoljavajućem nivou iako se beleži  rast. Dovoljno je pogledati gužve i ogromne redove u bankama i poštama. Zar ne bi bilo lakše ljudima da plaćaju račune kod kuće umesto što stoje u redovima u poštama i bankama i zar nije lakše podići platu na bankomatu sa debitnom karticom umesto na šalteru?

Razlozi nedovoljne razvijenosti elektronskog poslovanja leže u više različitih faktora. Država je krenula u pravcu rešavanja ovog problema, sa nekoliko svojih poteza, kao što su donošenje Zakona o elektronskom potpisu, zatim uvrštavanje elektronskog poslovanja u Nacionalnu strategiju razvoja informacionog društva, kao i pokretanjem projekta elektronske uprave i elektronskog zdravstva.

Da bi elektronsko poslovanje u jednoj državi počelo da se razvija, neophodno je da se uvedu elektronske javne usluge, kao što su e-uprava, e-zdravstvo i e-učenje, kao i okruženje koje će omogućiti elektronskom poslovanju da se razvija. Ovakve javne usluge mogu pomoći u promenama navika korisnika, i kao takve doprineti razvoju elektronskog poslovanja. Naravno, da bi sve ovo bilo moguće je da postoji sigurna informaciona infrastruktura i mogućnosti za korišćenje brzog interneta po konkurentnim cenama.

Elektronsko poslovanje ima veliku ulogu u međunarodnom poslovanju, jer ga dosta olakšava, tako da neiskorišćavanje potencijala e-poslovanja praktično dovodi do ograničavanja razvojnih mogućnosti privrede. Elektronska trgovina predstavlja jedan od najpopularnijih i najzastupljenijih vidova elektronskog poslovanja u svetu. Ovaj vid elektronskog poslovanja u Srbiji još uvek nije zaživeo u pravoj meri, a jedan od razloga za ovakvo stanje nedostatak poverenja u internet transakcije.

U zemljama Evropske unije preko 70% trgovine se obavilo elektronskim putem. Primena elektronskog potpisa i elektronskog poslovanja menja poslovni ambijent i stvara uslove da se svi poslovi rade drugačije – brže, efikasnije i ekonomičnije. Poslovni partneri komuniciraju preko Interneta, razmenjuju elektronske ponude, elektronski ugovaraju nabavke, narudžbine potpisuju elektronskim potpisom, šalju elektronske naloge za isporuku naručene robe, vrše elektronsko plaćanje, prijavljuju svoju nabavku carini itd.

Ovakvo poslovanje je dobro dokumentovano, zaštićeno od falsifikata i prevara i nije zasnovano na papirnim dokumentima, već se isključivo bazira na elektronskim dokumentima koji se, prema potrebi, mogu odštampati. Elektronski potpis u potpunosti zamenjuje svojeručni potpis u svim procedurama, osim u nekoliko, zakonom predviđenih slučajeva.

Kod nas je zakonom prihvaćen elektronski potpis, koji pouzdano garantuje identitet potpisnika, autentičnost elektronskog dokumenta i onemogućava naknadno poricanje odgovornosti za njihov sadržaj. Na polju sredstava plaćanja na internetu se takođe dešavaju pozitivni pomaci, jer sve više banaka nudi kartice kojima je moguće plaćanje preko interneta. Neke od banaka čak izdaju kartice, čija je jedina svrha plaćanje roba i usluga na internetu.

Budućnost razvoja e-poslovanja u Srbiji, zavisi od tempa razvoja elektronskog trgovanja. Mogućnosti trgovine elektronskim putem su velike, i mogu se primenjivati u mnogim delatnostima: od naručivanja i kupovine karata za sportske događaje i koncerte, preko elektronskog naručivanja hrane iz restorana do elektronske aukcije. Razvojni put elektronskog poslovanja u Srbiji bi trebao da pored razvoja elektronske trgovine, obuhvati i razvoj elektronskog poslovanja čiji je predmet servis odnosno usluga.

U budućnosti se može očekivati više projekata čija će poslovna orijentacija biti isključivo servisi u elektronskom poslovanju. Uklonjen je veći deo barijera koje su kočile razvoj elektronskog poslovanja u Srbiji. Rasprostranjenost  brzog interneta je povećana, donet je zakon o e-potpisu, započet je rad na nacionalnoj strategiji za razvoj informacionog društva u kojoj je elektronsko poslovanje prepoznato kao jedan od prioriteta.

Ono što je pohvalno jeste da postoji sve više mogućnosti za internet plaćanja, korisnici sve više imaju poverenja u internet plaćanja i sve češće ljudi počinju da se odlučuju na korišćenje elektronskih servisa koji olakšavaju poslovanje. Iako nedovoljno razvijeno razvijeno u Srbiji, elektronsko poslovanje počinje da se razvija mnogo bržim tempom nego što je to do sada bio slučaj.

Pravac u kome će se razvijati elektronsko poslovanje u Srbiji je razvoj javnih elektronskih servisa koji će omogućiti lakše i efikasnije poslovanje, zatim razvoj elektronske trgovine i povećano korišćenje tehnologija koje pomažu u elektronskom poslovanju i trgovini.

                                                                                                                                                
                                                                                                                                                   Nikola Radivojević
diplomirani ekonomista menadžer elektronskog poslovanje

http://e-zanimljivosti.weebly.com/e-svet/elektronsko-poslovanje-je-nedovoljno-razvijeno-u-srbiji
Please follow and like us:
error

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

RSS BIDD

  • Anketa: Čitaoci kažu da prepoznaju komentare botova 25th August 2019
    Čak 82 odsto građana samtra da može da razlikuje komentare koje pišu botovi od ostalih komentara, pokazuju rezultati ankete sprovedene na sajtu Danasa. The post Anketa: Čitaoci kažu da prepoznaju komentare botova appeared first on BIDD.
  • Call for Papers: The Digitalization of Diplomacy in South-East Asia (Special Issue) 24th August 2019
    Call for Papers Journal of Contemporary Eastern Asia (JCEA), Vol. 19, No 1 – Summer 2020 The Digitalization of Diplomacy in South-East Asia: A Special Issue Invited editors: Ilan Manor, University of Oxford (manor.ilan@gmail.com) Craig Hayden, Marine Corps University Hyunjin Seo, University of Kansas In recent years scholars have paid growing attention to the digitalization […]

RSS Diplo Portal Belgrade

  • More than 250.000 people have been transported in 7 years  through the “Guys, who’s driving home?” campaign 23rd August 2019
    More than 250.000 summer festival visitors in Serbia have used free and safe transport for the past seven years, as part of the “Who’s driving home?” campaign. This means that HEINEKEN Serbia has transported almost all of Novi Sad, or all of Novi Beograd or even several cities the size of Zaječar through this socially […]
  • «Выездное заседание КСОРС Сербии состоялось в г.Трстеник 23rd August 2019
    В г.Трстеник состоялось выездное заседание Координационного Совета российских соотечественников, проживающих в Сербии. По приглашению городской администрации, председатели обществ российских соотечественников, входящих в состав КС Сербии, посетили город Трстеник и познакомились с традициями этого сербского региона. Заседанию предшествовала проработка вопросов по проведению страновой конференции и комплекта документов для рекомендаций Всемирной тематической конференции соотечественников, проживающих за рубежом […]

Catalog of Destroyed and Desecrated Churches in Kosovo ( VIDEO )

Most Viewed Posts

  • Twitter Suspends Hamas Accounts
    By ROBERT MACKEYLast Updated, Sunday, Jan. 19 | Several Twitter accounts used by the military wing of Hamas have been suspended by the social network in recent days, angering the Islamist militants and delighting Israel’s military. #Twitter has suspended the official account of #Hamas, a terrorist group that uses social media to threaten #Israel http://t.co/g1UxKc9fpf
  • The State of Gastrodiplomacy
    By Paul Rockower It is fitting that a magazine devoted to studying innovations and trends in the field of public diplomacy has turned its focus on an increasingly popular forms of cultural diplomacy: gastrodiplomacy. Public Diplomacy Magazine’s Summer 2009 issue on Middle Powers explored the behavior of middle powers and the contours of “middlepowermanship.” Articles

How Belgrade based diplomats use Digital Diplomacy and Internet 2016

Diplo Portal Belgrade

Please follow and like us:
error

Scroll Up
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)