Russia’s “Sputnik News” Signals Renewed Information Race

  • 9th December 2014
  • 452 Views
Russia’s “Sputnik News” Signals Renewed Information Race

sputnik

In 1957, the Soviet Sputnik, the first artificial Earth satellite, caused the “Sputnik crisis” in the United States and soon led to the “space race.” Modern Russia’s generously-funded international broadcasting complex has recently launched their own Sputnik, “a major new media brand with modern multimedia centers in dozens of countries”—escalating the ongoing information race between Russia and the West.

Produced by Russia’s international broadcasting agency, Rossiya Segodnya (Russia Today, in Russian), Sputnik is envisaged as the country’s primary global media brand. With news feeds in Arabic, Chinese, English, and Spanish, and the website content separated into an International, UK, and US sections, the organization’s reach is both vast and precise. In 2015, Sputnik aims to make its radio broadcasting available in 30 languages, for a total of over 800 hours a day—almost thrice the Soviet foreign radio service’s daily volume at its peak—covering over 130 cities and 34 countries. All this will be produced at the Moscow headquarters and throughout dozens of multimedia hubs worldwide.


It may be that Russia’s global media are preaching to the choir, those already disenchanted with Western media and policies. The preacher, nevertheless, is increasingly articulate, sophisticated, and vocal, and the choir more numerous, singing in new languages across new countries.


“Patriotically minded people”

Russia’s international broadcasting architecture received a major overhaul in December 2013. President Putin took the country’s media community by surprise when he issued an executive order to “increase efficiency” of a major national news agency (RIA Novosti) by rebranding and restructuring it into Rossiya Segodnya. Rossiya Segodnya’s mandate would focus chiefly on international broadcasting. The new media conglomerate united the Voice of Russia radio service and the RT global television channel, consolidating Russia’s push to influence the global media agenda.

Dmitry Kiselev, a popular TV presenter and staunch Kremlin supporter, became Rossiya Segodnya’s Director General, while Margarita Simonyan, already RT’s Editor-in-Chief, took the helm of the agency’s editorial policy. Putin explained his choice by arguing that “there should be patriotically minded people at the head of state information resources, people who uphold the interests of the Russian Federation.” Following Russia’s move into Crimea, the EU put Kiselev on the sanctions list as a “[c]entral figure of the government propaganda” and, at the height of the Russia-West confrontational exchange past summer, the presenter boasted of Russia’s capabilities to turn the U.S. into “radioactive dust.”

sputnik 2

“Dysfunctional America”  

Sputnik’s editorial policy, then, comes as no surprise. In a video ambitiously titled “New Era in International Broadcasting presentation,” Kiselev outlined three foundational pillars of Sputnik’s vision: a multipolar, multicolored, and multicultural world. In such a world, “Japan is Japanese, China – Chinese, Turkey – Turkish, [and] Russia – Russian,” while strict adherence to international law assures a just world order. At the same time, conspicuously not naming a specific country, Kiselev asserted that “The world has grown tired of one nation considering itself exceptional and bound to lead.”

Sputnik’s launch day op-ed headlines left little doubt as to which country Kiselev had it mind: “US Ebola Policy Could Have Darker Motives,” “Dysfunctional America,” “Presidential Crimes: Then and Now,” and “The Empire of Chaos and the War on Drugs.”

In the meantime, Russia has been determinedly shrinking the influence of international, primarily American, media and cultural organizations in its own backyard. In response to the Voice of America’s application to renew their broadcasting license, Kiselev replied with a blunt “We are not going to cooperate anymore,” explaining that VOA had been “mere spam on [Russia’s] frequencies.” Since 2012, the same fate befell USAID, American Councils, and the largest U.S.-Russia student exchange program, FLEX. Following Russia’s hastily passed law that limits foreign capital in media companies to 20% and other increasingly rigid regulations, CNN decided to leave Russia before the end of this year.

The media strategy is fully in line with Russia’s latest Concept of the Foreign Policy from 2013: “Russia will seek to ensure its objective perception in the world, develop its own effective means of information influence on public opinion abroad, strengthen the role of Russian mass media in the international information environment providing them with essential state support, as well as actively participate in international information cooperation, and take necessary measures to counteract information threats to its sovereignty and security” (Emphasis added).

sputnik1

“Soft power onslaught”

Reported on with skepticism in its infancy, Russia’s recent information offensive seems increasingly evident to some and outright alarming to others. Yet Russia’s media signal will only amplify in the coming years. The Kremlin reportedly revised and increased the financing of Russia’s international broadcasting for 2015-2017. In 2015, RT’s budget will swell by almost a third to $400 million and Rossiya Segodnya’s by 176%, to $170 million.

The investments seem to be paying off. Most recently, in what The Guardian labeled “a new soft power onslaught,” RT launched UK-specific 24/7 broadcasting. In its first week, RT UK attracted half a million viewers. Already broadcasting in English, Spanish, and Arabic, RT is also soon to expand into French and German. And, of course, there’s the record-breaking RT YouTube channel, the first news channel to reach one billion views.

Russian media’s central message—markedly anti-American, anti-corporate, and anti-establishment—evidently resonates with millions, proving that there is clearly a popular demand for an alternative narrative. There is, however, a curious discrepancy between Sputnik’s and RT’s rhetoric and political economy. Discursively, they portray, or disguise, their efforts as subversive to the global and national elites, capitals, and powers. Financially, hundreds of millions of dollars ensured by the oil and gas behemoths, directly or indirectly controlled by the Kremlin, tell a different story.

It may be that Russia’s global media are preaching to the choir, those already disenchanted with Western media and policies. The preacher, nevertheless, is increasingly articulate, sophisticated, and vocal, and the choir more numerous, singing in new languages across new countries. Outgrowing its clumsy beginnings, Russian outlets are progressively moving from the margins and towards the mainstream. Criticisms of outright propaganda, poor journalism, or overwhelming anti-Western bias may still apply, but its voice can no longer be simply derided and ignored, for it has become too loud for that.

Dec 3, 2014

Post Author

http://uscpublicdiplomacy.org/blog/russias-sputnik-news-signals-renewed-information-race

Please follow and like us:
error

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

RSS BIDD

  • Mobile Consular Service in Hawassa, Ethiopia 11th October 2019
    Approximately, 350 Sri Lankans attended the mobile consular service and the activities of the day included processing of applications for new passports, attestation of documents, police clearance certificates, issues pertaining to lost passports, assistance with regard to employment in Ethiopia, compensation and repatriation related issues of migrant workers and certification of application forms to open […]
  • UK funded project on integrating conventional arms control with conflict prevention gets started 11th October 2019
    Skip to content Simon Cleobury UK Deputy Permanent Representative to the Conference on Disarmament 11th October 2019 Geneva, Switzerland UK funded project on integrating conventional arms control with conflict prevention gets started I am delighted to announce that the United Nations Institute for Disarmament Research (UNIDIR) project that I mentioned in my previous blog on […]

RSS Diplo Portal Belgrade

  • Friday 11th October 2019
    Scientific gathering 13TH SYMPOSIUM OF NOVEL TECHNOLOGIES AND ECONOMIC DEVELOPMENT SASA BRANCH IN NIŠ 18 – 19 October Faculty of Technology in Leskovac, 10 a.m. The post Friday appeared first on Diplomatic portal.
  • Gojković Has Series of Bilateral Meetings with Parliament Speakers Taking Part in 141st IPU Assembly in Belgrade 11th October 2019
    The Speaker of the National Assembly of the Republic of Serbia Maja Gojković met today with a number of parliament speakers taking part in the coming 141st Assembly of the Inter-Parliamentary Union (IPU) in Belgrade, 13 to 17 October. Today, Gojković had meetings with the parliament speakers of Seychelles, South Africa, Namibia and the Arab […]

Catalog of Destroyed and Desecrated Churches in Kosovo ( VIDEO )

How Belgrade based diplomats use Digital Diplomacy and Internet 2016

Diplo Portal Belgrade

Please follow and like us:
error

Scroll Up
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)