POGLAVLJE 10 – informaciono društvo i mediji – slamka spasa za Srbiju?

POGLAVLJE 10 – informaciono društvo i mediji – slamka spasa za Srbiju?

Nedavno smo imali prilike da vidimo izveštaj EK o napretku RS na polјu EU integracija u toku 2014 godine, gde je naš napredak ocenjen u okviru 35 poglavlja, o kojima će se pregovarati u budućem periodu. Kao što se može videti izazova je mnogo, pa su se kroz medije najviše provlačila pitanja trgovinske politike, finansijske

Nedavno smo imali prilike da vidimo izveštaj EK o napretku RS na polјu EU integracija u toku 2014 godine, gde je naš napredak ocenjen u okviru 35 poglavlja, o kojima će se pregovarati u budućem periodu. Kao što se može videti izazova je mnogo, pa su se kroz medije najviše provlačila pitanja trgovinske politike, finansijske kontrole, reforme pravosuđa, osnovnih ljudskih prava i sloboda,  slobode medija, itd…  Neke od tih tema smo već kratko predstavili, pogotovo stanje u oblasti finansijske kontrole, pravosuđa i osnovnih ljudskih prava i sloboda, pa stoga u ovom tekstu predstavljamo stanje u još jednom poglavlju, poglavlju 10 – informaciono društvo i mediji (dalje u tekstu: PG 10). O PG 10 nažalost niste imali toliko prilike da čitate u novinama, te stoga ćemo pokušati da prikažemo zašto iako malo, ovo poglavlje ima izuzetnu važnost u ukupnom razvoju i opravku naše zemlje.Ali pre nego što pređemo na ocenu o napretku prvo ćemo da pogledamo šta uopšte obuhvata ovo poglavlje i zašto je bitno.

Slika 1

  1. Pregovaračko poglavlje 10 – ukratko

Naime,PG 10 u okviru sebe sadrži tri pod celine: elektronske komunikacije, informaciono društvo i audio vizuelna politika. Generalno govoreći ovo poglavlje je dosta tehnički orijentisano i svodi se na stvaranje i omogućavanje uslova za razvoj različitih tehnoloških rešenja, koje prodiru u sve životne sfere, čime se olakšava svakodnevni život običnih ljudi, poslovanje privrede, efikasnije obavljanje administrativnih postupaka, povećanje produktivnosti, itd.

Ovo poglavlje, naime, ima horizontalni efekat, jer treba da stvori infrastrukturu koja će nam omogućiti da se na njoj razvijaju najrazličitija tehnološka rešenja, servisi i usluge. Jednostavno govoreći, ovo poglavlje bi u suštini bilo temelj u svim sferama života (od trgovine, preko zdravstva, do transporta…), jer od njegovog razvoja zavisiće da li ćete sutra moći da vršite sve transakcije elektronski, da li ćete moći da podižete recepte on-line, da li možete da on-line registrujete vozilo, izvadite razna dokumenta, itd. Stoga, ne samo da će nam razvoj ovog poglavlja omogućiti značajnu uštedu vremena i živaca, nego je njegov stupanj razvoja jedna ključnih determinanti produktivnosti svakog privrednika.

Slika 2

  1. Šta države i građani imaju od toga?

Takođe, razvoj informaciono komunikacionih tehnologija (IKT) dovodi do stvaranja novih radnih mesta, povećanja konkurentnosti privrede, i odrednica je stupnja razvoja jedne zemlje. Stoga nije ni iznenađujuće što je jedan od osnovnih prioriteta novog sastava EK razvoj IKT, koji Evropa vidi kao slamku spasa za izlazak iz krize i kreiranje novih radnih mesta. U prilog tome govore podaci da je veliki deo sredstava EU opredeljen u istraživačke projekte koji treba da povećaju konkurentnost (kao što je HORIZON 2020) i da su mnoge razvijenije zemlje već čitavo svojefunkcionisanje pa i privredu premestile u virtuelni prostor. Te stoga Danska, kao jedna od prvih zemalja, je pre nekoliko dana objavila vest da je postala digitalna država tj. da se sva komunikacija između građana i državnih organa odvija isključivo digitalnim putem.

Slika 3

  1. Srbija i danski scenario – san ili bliska budućnost?

A kako EK vidi stanje u RS na ovom polju? U našem maniru, pokušaćemo da što jasnije prikažemo stanje, bez preteranog ulaženja u stručne i tehničke detalje. U oblasti elektronskih komunikacija kao ključne tačke na kojima je potrebno raditi u narednom periodu izdvojene su:

usklađivanje Zakona o elektronskim komunikacijama sa EU regulatornim okvirom iz 2009, koje će kad se sprovede ,u značajnoj meri doprineti poboljšanju stanja u pogledu prava i zaštite potrošača i mogućnosti da regulator efikasnije kontroliše tržište;

– skrenuta je pažnja da je potrebno poboljšati stanje u pogledu sprovođenja zahteva za prenosivost fiksnih brojeva;

razvoj 3G i 4G tehnologija, za šta je neophodno  osloboditi  određeni deo radio frekvencijskog spektra;

– potrebno je povećati pokrivenost teritorije RS fiksnom širokopojasnom mrežom.

Kada je u pitanju informaciono društvo, istaknuto je da se treba dodatno uskladiti sa EU regulativom u oblasti e-trgovine i obezbediti pravnu zaštitu zaštićenih usluga (kao što je pay TV) tj. takozvanih usluga uslovnog pristupa.

U pogledu audio-vizuelne politike, i dalje postoje problemi netransparentnog javnog finansiranja medija, odlaganje povlačenja države iz vlasništva u medijima i netranparentnosti u pogledu vlasništva medija. Na kraju,istaknuta je i važnost završetka procesa digitalizacije televizije do 17. juna 2015. godine, koja će doprineti ne samo očiglednim koristima kao što su bolji kvalitet slike i zvuka, nego će se prelaskom na digitalno emitovanje osloboditi određeni deo spektra  (digitalna dividenda 1) koji će moći da se proda mobilnim operatorima, čime će s jedne strane država dobiti značajan prihod, a operatori s druge strane, mogućnost da zahvaljujući novim frekvencijama  prošire svoje mreže, i razviju nove servise i usluge. Generalna ocena u ovoj oblasti je opisana kao – umeren napredak.

Slika 4

Kao što se može videti iz prethodno prikazanog, razvoj ovog poglavlja će umnogome doprineti olakšanju svakodnevnog života običnih građana, smanjenu troškova poslovanja, otvaranju novih radnih mesta, racionalizaciji i povećanju efikasnosti državne uprave, pa stoga nije ni iznenađujuće što kad kriza nastupi svi očekuju od ove inovativne i napredne oblasti, da sklono svom inventivnom karakteru izrodi novo čudo i bude slamka spasa.Iako oblast IKT definitivno ima veliki potencijal i umnogome može doprineti oporavku jedne zemlje, ipak ne može se očekivati da se njoj okrenemo samo onda kad smo saterani u ćošak. Sistemskim radom na ovoj oblasti se definitivno značajno može poboljšati situacija u jednoj zemlji i rezultati će se sigurno osetiti mnogo brže i intenzivnije nego u drugim oblastima. Stoga u susret otvaranju ovog poglavlja, razmišljamo o njemu kao pokretačkoj snazi svih ostalih poglavlja koje će ih mnogo brže odvesti do željenog cilja.

POGLAVLJE 10 – informaciono društvo i mediji – slamka spasa za Srbiju?

Adriana Minović

 

Please follow and like us:

RSS BIDD

  • Public Diplomacy: Toward a More “Diplomatic” World 17th Feb 2019
    tufts.edu, February 13, 2019; original article contains a video and photographs image from Alan K. Henrikson, the Lee E. Dirks Professor of Diplomatic History Emeritus and founding Director of Diplomatic Studies at The Fletcher School of Law and Diplomacy, Tufts University, was on hand at the American Center in Moscow at the U.S. Embassy, to […]
  • China tells world to ignore Mike Pence ‘lectures’ 17th Feb 2019
    Joel Gehrke, Washington Examiner, February 16, 2019 Yang Jiechi image from Wikipedia MUNICH — European leaders should disregard "lectures" from Vice President Mike Pence and other U.S. officials about Chinese encroachment into Europe, a top diplomat from the communist nation said Saturday. Pence — amplifying warnings by Secretary of State Mike Pompeo — told the […]
  • Heather Nauert Withdraws From Consideration For U.N. Ambassador 17th Feb 2019
    Emma Bowman, NPR, February 16; on Nauert, see below Image from entry, with caption: Department of State Spokesperson Heather Nauert withdrew herself from consideration for the nomination of U.S. ambassador to the U.N. on Saturday.State Department spokesperson Heather Nauert withdrew herself from consideration on Saturday for the nomination of U.S. ambassador to the United Nations."I […]
  • Blast from the Past: The Anti-Propaganda Tradition in the United States (2008) 15th Feb 2019
    Public Diplomacy Alumni Association Formerly USIA Alumni AssociationHome | Conduct of Public Diplomacy | Debate over Public Diplomacy | Public Diplomacy Newswire| Join/about PDAApublicdiplomacy.org; see also (1) (2)[JB note: Full text cannot be adequately formated on this blog] The post Blast from the Past: The Anti-Propaganda Tradition in the United States (2008) appeared first on […]
  • Public Diplomacy Small Grants Program: Supporting Projects in Malawi 15th Feb 2019
    www2.fundsforngos.org image (not from entry) from, with caption: U.S. Embassy Lilongwe Deadline OngoingThe Public Affairs Section (PAS) at the U.S. Embassy in Lilongwe, Malawi of the U.S. Department of State is pleased to announce that funding is available through its Public Diplomacy [JB emphasis] Small Grants Program.PAS awards a limited number of grants to individuals, […]

RSS Diplo Portal Belgrade

  • Представление программы бесплатного обучения в России 15th Feb 2019
    В Русском доме 13 февраля прошла презентация программы получения бесплатного высшего образования в вузах Российской Федерации. Потенциальные кандидаты смогли получить подробную информацию о условиях ежегодного конкурса на получение стипендий для бесплатного образования в России в рамках выделенных для граждан Сербии квот, который РЦНК проводит в январе-марте, а также информацию о том, как необходимо подавать документы, […]
  • Представљање програма бесплатног студирања у Русији 15th Feb 2019
    У Руском дому је 13. фебруара одржана презентација о програмима добијања бесплатног високог образовања на универзитетима Руске Федерације. Потенцијални кандидати су могли да добију детаљну информацију о условима годишњег конкурса за добијање стипендија за бесплатно образовање у Русији у оквиру квота, које су издвојене за српске држављане. Конкурс организује РЦНК од јануара до марта. Кандидати […]
  • Сербские старшеклассники в гостях у Русского Дома 15th Feb 2019
    13 февраля РЦНК Общество русско-сербско-белорусской дружбы из г.Смедерево организовало посещение РЦНК для группы старшеклассников и их преподавателей из г.Смедерево и г.Велика Плана. Для учеников это был первое знакомство с Русским Домом. Сотрудники РЦНК провели ознакомительную экскурсию и рассказали о истории создания и работе центра. В рамках визита сербские школьники смогли посетить открывшуюся в РЦНК выставку […]

Most Viewed Posts

  • Twitter Suspends Hamas Accounts (1,360)
    By ROBERT MACKEYLast Updated, Sunday, Jan. 19 | Several Twitter accounts used by the military wing of Hamas have been suspended by the social network in recent days, angering the Islamist militants and delighting Israel’s military. #Twitter has suspended the official account of #Hamas, a terrorist group that uses social media to threaten #Israel http://t.co/g1UxKc9fpf
  • Humanitarian Intervention: Advantages and Disadvantages in East Timor and Kosovo (391)
    Have There Been Occasions on Which the Advantages of Humanitarian Intervention Using Armed Force have Outweighed the Disadvantages? Humanitarian intervention can be defined as the attempts of a foreign state to prevent violations of human rights in another state, often through the use of armed force. The use of armed force to protect human rights,
  • Brain drain in Serbia today (389)
    How does the Serbian government cope with the problem of brain drain today? The latest OECD publication, SOPEMI 2014 shows that 39 thousand persons emigrated in 2012 from Serbia to OECD countries only. (At the beginning of the global economic and financial crisis, the emigration from Serbia to OECD countries amounted to 27,000 in 2008.)

How Belgrade based diplomats use Digital Diplomacy and Internet 2016

Diplo Portal Belgrade

Please follow and like us:
Scroll Up

Enjoy this blog? Please spread the word :)