Russia Today launches UK version in new soft power onslaught

Russia Today launches UK version in new soft power onslaught

International Kremlin-backed 24-hour news channel already faces six investigations by media regulator Ofcom Russia Today has been accused of being a propaganda mouthpiece for the Russian government. The battle for hearts and minds of the global television news audience has entered a new phase with the launch of a dedicated UK version of the Kremlin-backed

International Kremlin-backed 24-hour news channel already faces six investigations by media regulator Ofcom

Russia Today
Russia Today has been accused of being a propaganda mouthpiece for the Russian government.

The battle for hearts and minds of the global television news audience has entered a new phase with the launch of a dedicated UK version of the Kremlin-backed 24-hour news channel, RT.

It is the first time an overseas news operator has launched a service specifically targeted at British viewers. Last week’s launch will be followed on Wednesday by the unveiling of Qatar-funded al-Jazeera’s glittering new studios in the Shard in central London.

These are the latest salvos in a soft power onslaught in which RT, al-Jazeera, China’s state-funded CCTV and the BBC World Service and its commercially-funded sister TV channel BBC World News, are among the most prominent players.

RT, bankrolled by Vladimir Putin to the tune of £250m a year and criticised as a propaganda mouthpiece for the Russian government, is likely to find its output under intense scrutiny.

The international version of RT, short for Russia Today, is facing six separate investigations by media regulator Ofcom, including its coverage of the shooting down of Malaysia Airlines flight MH17.

Richard Sambrook, former director of global news at the BBC and director of the Centre of Journalism at Cardiff University, said: “Editorially its line is clearly one that is being driven by the Kremlin agenda.

“It’s a surprising move to focus resources on the UK. It’s not a commercial proposition, therefore the main purpose must be to gain influence. It’s about soft power for the Kremlin.”

RT, in preparation for its UK launch, and the English language service of al-Jazeera, funded by the Qatari government, have been on recruitment drives in the UK for the last 12 months.

This is in contrast to the World Service, which has seen budget cuts and faces further uncertainty after its funding was switched from the government to the BBC’s licence fee in April.

The World Service’s outgoing director, Peter Horrocks, said: “The World Service is an antidote to extremism and sensationalism which is a lot of [what] RT presents … There is an even stronger role for the BBC to play.

“The BBC does not present news from a British point of view or perspective – telling it straight paradoxically is what boosts Britain’s reputation globally.”

Tony Hall, the BBC director general, has targeted a global reach for the corporation of 500 million people by 2022 (it is currently 256 million, including 192 million via the World Service in its various forms). It will take on advertising, to the consternation of some of its critics, to help safeguard its future funding.

Horrocks said al-Jazeera, which launched in America last year after its $500m (£312m) purchase of Al Gore’s Current TV, has become “much more of a player”.

The channel, which has rejected accusations of bias, beat the BBC and Sky News to win the news channel of the year prize at the Royal Television Society television journalism awards two years ago.

Salah Negm, al-Jazeera’s English director of news, said: “al-Jazeera gives a voice to the voiceless and the under-reported stories of the world. It puts the human story at the heart of its reporting. We have the same objective as the BBC – to be honest and neutral.”

Marc Saikali, director of French government-owned France 24, which also broadcasts in the UK, said he could only look on with envy at the resources being deployed by RT.

“I’m jealous of what RT is doing in the UK because it means they have a lot of money. We have €52m(£41m) for three channels,” said Saikali.

“There is no government influence in France 24. When something goes wrong in France we will talk about it. We want to be clear and transparent.”

RT’s UK channel will be made up of five hours of programmes a day broadcast from its new studios in Milbank, with the rest of the schedule filled by content from its international channel.

Its output is likely to be closely monitored by critics, particularly its coverage of Ukraine which has been unashamedly pro-Russian.

Mark Wallace, the executive editor of the Conservative Home blog, made a Twitter appeal to “fellow Westminster bods” not to appear on the channel.

“There is no upside in helping the Kremlin spread its propaganda,” he said.

Ian Dunt, editor of rival blog, disagreed. “We’re not in the business of handpicking acceptable outlets,” he said.

Another government-funded news channel, Press TV, the Iranian state broadcaster’s English language outlet, was closed down in the UK two years ago, after its licence was revoked by Ofcom for persistent breaches of broadcasting regulations.

Please follow and like us:


  • Public Diplomacy: Toward a More “Diplomatic” World 17th Feb 2019, February 13, 2019; original article contains a video and photographs image from Alan K. Henrikson, the Lee E. Dirks Professor of Diplomatic History Emeritus and founding Director of Diplomatic Studies at The Fletcher School of Law and Diplomacy, Tufts University, was on hand at the American Center in Moscow at the U.S. Embassy, to […]
  • China tells world to ignore Mike Pence ‘lectures’ 17th Feb 2019
    Joel Gehrke, Washington Examiner, February 16, 2019 Yang Jiechi image from Wikipedia MUNICH — European leaders should disregard "lectures" from Vice President Mike Pence and other U.S. officials about Chinese encroachment into Europe, a top diplomat from the communist nation said Saturday. Pence — amplifying warnings by Secretary of State Mike Pompeo — told the […]
  • Heather Nauert Withdraws From Consideration For U.N. Ambassador 17th Feb 2019
    Emma Bowman, NPR, February 16; on Nauert, see below Image from entry, with caption: Department of State Spokesperson Heather Nauert withdrew herself from consideration for the nomination of U.S. ambassador to the U.N. on Saturday.State Department spokesperson Heather Nauert withdrew herself from consideration on Saturday for the nomination of U.S. ambassador to the United Nations."I […]
  • Blast from the Past: The Anti-Propaganda Tradition in the United States (2008) 15th Feb 2019
    Public Diplomacy Alumni Association Formerly USIA Alumni AssociationHome | Conduct of Public Diplomacy | Debate over Public Diplomacy | Public Diplomacy Newswire| Join/about; see also (1) (2)[JB note: Full text cannot be adequately formated on this blog] The post Blast from the Past: The Anti-Propaganda Tradition in the United States (2008) appeared first on […]
  • Public Diplomacy Small Grants Program: Supporting Projects in Malawi 15th Feb 2019 image (not from entry) from, with caption: U.S. Embassy Lilongwe Deadline OngoingThe Public Affairs Section (PAS) at the U.S. Embassy in Lilongwe, Malawi of the U.S. Department of State is pleased to announce that funding is available through its Public Diplomacy [JB emphasis] Small Grants Program.PAS awards a limited number of grants to individuals, […]

RSS Diplo Portal Belgrade

  • Представление программы бесплатного обучения в России 15th Feb 2019
    В Русском доме 13 февраля прошла презентация программы получения бесплатного высшего образования в вузах Российской Федерации. Потенциальные кандидаты смогли получить подробную информацию о условиях ежегодного конкурса на получение стипендий для бесплатного образования в России в рамках выделенных для граждан Сербии квот, который РЦНК проводит в январе-марте, а также информацию о том, как необходимо подавать документы, […]
  • Представљање програма бесплатног студирања у Русији 15th Feb 2019
    У Руском дому је 13. фебруара одржана презентација о програмима добијања бесплатног високог образовања на универзитетима Руске Федерације. Потенцијални кандидати су могли да добију детаљну информацију о условима годишњег конкурса за добијање стипендија за бесплатно образовање у Русији у оквиру квота, које су издвојене за српске држављане. Конкурс организује РЦНК од јануара до марта. Кандидати […]
  • Сербские старшеклассники в гостях у Русского Дома 15th Feb 2019
    13 февраля РЦНК Общество русско-сербско-белорусской дружбы из г.Смедерево организовало посещение РЦНК для группы старшеклассников и их преподавателей из г.Смедерево и г.Велика Плана. Для учеников это был первое знакомство с Русским Домом. Сотрудники РЦНК провели ознакомительную экскурсию и рассказали о истории создания и работе центра. В рамках визита сербские школьники смогли посетить открывшуюся в РЦНК выставку […]

Most Viewed Posts

  • Twitter Suspends Hamas Accounts (1,360)
    By ROBERT MACKEYLast Updated, Sunday, Jan. 19 | Several Twitter accounts used by the military wing of Hamas have been suspended by the social network in recent days, angering the Islamist militants and delighting Israel’s military. #Twitter has suspended the official account of #Hamas, a terrorist group that uses social media to threaten #Israel
  • Humanitarian Intervention: Advantages and Disadvantages in East Timor and Kosovo (391)
    Have There Been Occasions on Which the Advantages of Humanitarian Intervention Using Armed Force have Outweighed the Disadvantages? Humanitarian intervention can be defined as the attempts of a foreign state to prevent violations of human rights in another state, often through the use of armed force. The use of armed force to protect human rights,
  • Brain drain in Serbia today (389)
    How does the Serbian government cope with the problem of brain drain today? The latest OECD publication, SOPEMI 2014 shows that 39 thousand persons emigrated in 2012 from Serbia to OECD countries only. (At the beginning of the global economic and financial crisis, the emigration from Serbia to OECD countries amounted to 27,000 in 2008.)

How Belgrade based diplomats use Digital Diplomacy and Internet 2016

Diplo Portal Belgrade

Please follow and like us:
Scroll Up

Enjoy this blog? Please spread the word :)